FANDOM

ערך זה עוסק בקטר. ייתכן שהתכוונתם לספר ב"סדרת הרכבות" או לספר בסדרת "ספריית סיפורי תומס שלי".

"ראיתם אותו מתאמץ?"
"כאוב במיוחד."
"פשוט פתטי. מוטב שהוא יוותר וישתמר בטרם יהיה מאוחר מדי."
"סתמו! כולכם מקנאים.
אדוארד עדיף על כל אחד מכם."
"אתה צודק, דאק. אדוארד זקן, אך הוא מפתיע את כולנו."
— הנרי, ג'יימס, גורדון, דאק ובוקו, "מעשה הגבורה של אדוארד", העונה השנייה (תרגום חופשי)

אדוארד (בעברית נקרא גם אדי, באנגלית: Edward) הוא קטר נוסעים ומשא בצבע תכלת, בעל קרון עזר. אדוארד מנהל שלוחה משלו לצד בוקו. הוא אחד הקטרים המבוגרים ביותר בסודור ולפעמים מושם ללעג בשל גילו. אף על פי כן, הוא גם חכם ואופטימי מאוד והוא מפיץ ידע ואת גישתו המעודדת בקרב שאר הקטרים.

ביוגרפיה

אדוארד נבנה על ידי חברת "שארפ, סטיוארט ושות'" במנצ'סטר, אנגליה בשנת 1896 ופעל ברכבת פרנס (Furness) טרם הגיע לסודור בשנת 1915 לקראת סיום בנייתה של הרכבת הצפון-מערבית. לאחר סיום עבודתו הושאר אדוארד במחסן, לשמחתם של הקטרים הגדולים שטענו להיותו חלש מדי בכדי לעבוד. כשהנהג והמסיק ראו אותו עצוב, הם הציעו להוציא אותו לסיבוב ואדוארד נסע לאסוף כמה קרונות. הוא חיכה בקוצר רוח לכרטיסן בתחנה, ואחר כך יצא ונהנה בסוף אותו יום.

לימים הועבר אדוארד לוולזוורת', בה המשיך לעבוד מאז. הוא הצליח לדחוף את גורדון במעלה הגבעה. אולם בראש הגבעה ירד גורדון במהירות ואדוארד התייאש. אדוארד התאכזב שגורדון לא חיכה כדי לומר "תודה", אבל שמח כשתוגמל בשכבת צבע חדשה. פעם התקלקל גורדון ואדוארד והנרי נדרשו להוביל את הרכבת המהירה. מאוחר יותר אותו הלילה נהיו שלושתם חברים טובים.

אדוארד חזר לתחנה הגדולה לשם עיתוק קרונות עבור גורדון, ג'יימס והנרי, שסירבו לבצע את העיתוק בעצמם. גורדון, ג'יימס והנרי לא היו מרוצים מהעובדה שאדוארד, קטר בעל קרון עזר, רצה להעתיק קרונות בשבילם. הם כינו אותו "שחור-גלגל" ואף נשפו עליו בגסות כשחלפו על פניו. מאוחר יותר פתחו הקטרים הגדולים בשביתה, ועל כן ניהלו אדוארד ותומס את הקו הראשי. המפקח השמן רכש את פרסי למטרות עיתוק, ואדוארד לימד את פרסי את משימותיו.

פעם הוביל אדוארד כמה קרונות בקר, אלא שכמה פרות התפרצו דרך הרכבת ושברו מצמד. אדוארד לא שם לב לכל עד שחזר, דבר שגרם לגורדון ולהנרי לצחוק עליו. כעבור ימים ספורים הוביל גורדון את רכבת האקספרס, אך נעצר על ידי פרה על המסילה. גורדון והנרי ניסו לגרום לה לנוע, אבל ללא הועיל. הכרטיסן של הנרי הלך להשיג עזרה, וסַבָּל הוביל את העגל של הפרה אל הגשר כדי להרחיקה. אדוארד גילה זאת ולעג לקטרים הגדולים.

לעתים מתבקש אדוארד לאסוף גרוטאות ולהובילן למפעל הפלדה. במגרש הגרוטאות פגש אדוארד לוקומוביל בשם טרבור, שהועמד לגריטה בשבוע הבא. אדוארד החליט למצוא מקום לטרבור, וכשראה את הוויקאר של ולזוורת' שכנע אותו לרכוש את טרבור. הוויקאר הלך למגרש הגרוטאות ורכש את טרבור לאחר שהוכיח לו את ערכו, וטרבור הועבר לפרדס מעון הוויקאר. אדוארד פוגש את טרבור מדי יום ולעתים מסייע במסיבות החצר של הוויקאר.

בשל היותו קטר עתיק, אדוארד מאחר לעתים קרובות. ג'יימס מתרגז וקורא לו "ברזל ישן". אולם, ילדים טיפשים שיחקו במערכותיו של ג'יימס ואדוארד עשה מאמץ גדול בניסיון להציל אותו. לאחר מרדף ארוך הצליח פקח לקשור את ג'יימס בעזרת חבל, והמסיק של ג'יימס בדק את מהירותו. המפקח השמן שלח את אדוארד לתיקונים, והילדים נתפסו והועמדו לדין. בדרכו למפעל התיקונים פגש אדוארד את סקארלווי והשניים שוחחו על ימי העבר.

יום אחד נקלע ג'יימס לאיחור, ואדוארד מיהר לפצות על זמן אבוד. אדוארד הבחין ברעד בחזיתו, וכשהם עברו על פני ארוגת כרוב נפל אחד מגלגליו הקדמיים ונעלם. אדוארד נשלח למפעל התחזוקה להתקנת גלגל חדש. אחר כך מצא איכר את גלגלו הקודם של אדוארד בארוגת הכרוב.

אדוארד טוב לב ומכובד, ותמיד להוט לעזור לידיד בשעת צרה. הוא הקטר היחיד שיכול לרסן את ביל ואת בן. אדוארד הוכיח מספר פעמים שהוא מסוגל לעבוד קשה כמו כל קטר, אבל חכם ונבון יותר.

אישיות

אדוארד הוא טוב לב ותמיד להוט לעזור לחבר במצוקה. הקטרים הקטנים סומכים על עצותיו ומקשיבים לו היטב. הוא גם חרוץ, ותמיד עושה כמיטב יכולתו על מנת לסיים את עבודותיו.

לעומת זאת, הקטרים הגדולים טוענים כי אדוארד הוא מיושן ואיטי. אולם זה נכון שהוא הקטר הישן ביותר ברכבת הצפון מערבית - חשוב לציין כי הוא עזר בהקמתה - הוא הוכיח פעמים רבות שהוא יכול לעבוד קשה כמו כל קטר אחר, אם כי הוא גם קטר יותר חכם ונבון.

החל ממשחק המחשב "הרפתקת הפסטיבל הגדולה", אופיו של אדוארד קצת השתנה. למרות המוניטין המנומס והידידותי שלו, אדוארד התנהג בחוצפה. אדוארד התנהג גם בחוסר ביטחון עצמי בזה ששמר סודות משאר הקטרים ומהמפקח השמן, כשהייתה לו פעם דליפת קיטור ופעם נוספת כשהוא התבקש להסיע את רכבת הדואר בזמן שפרסי עבר תיקונים. לפעמים, אדואדר אף התנהג כמו ג'יימס, למשל כשהחליט להשוויץ עם גלגל המים המיוחד שלו וצחק מתומס כשהוא חבש ארובה מצחיקה.

אולם, מאז העונה השבעה עשר, אדוארד תואר באופיו המקורי.

מפרט טכני

אב טיפוס

וילברט אודרי הצהיר שאדוארד התבסס על גרסה משודרגת של קטר "Larger Seagull" מחברת "שארפ, סטיוארט ושות'" שסופק לרכבת פרנס בשנת 1896.

"היסטוריון" סודור, מרטין קלאטרבאק, מציין שאדוארד דומה לקטר 4-4-0 מסוג D3 או D4 "גלן" של רכבת לונדון-המזרח הצפוני. על כל פנים השתמש הכומר ו. אודרי בדגם של קטר מסוג זה על מנת ליצור את אדוארד במערך דגמי הרכבות שלו.

בין השינויים הבולטים שעבר בקרובנס גייט: משוא אחורי המתמזג עם תא הנהג וחלונות תא נהג חדשים.

צביעה

אדוארד צבוע בצביעת התכלת של הרכבת הצפון-מערבית עם פסים אדומים וצהובים ועם המספר '2' על צידי קרון העזר שלו בצבע צהוב עם מסגרת אדומה.

ייתכן כי לפני הגיעו לסודור היה אדוארד צבוע בצביעה האדומה של רכבת פרנס עם ראשי התיבות "FR" על צידי קרון העזר בצהוב וגלגלים שחורים.

השראה

הכומר וילברט אודרי קיבל את ההשראה לאדוארד מצפייה ברכבות ברכבת גרייט ווסטרן כשהיה ילד. הוא ציין בראיון עם בראיין סיבלי לספר "האיש מאחורי תומס הקטר" כי לדעתו נשמעו רעשי הקטרים כמעט כמו שיח - למשל, הקטרים הגדולים שהתקשו לטפס במעלי הגבעות נשמעו כאילו אמרו "לא יכול, לא יכול", והקטרים הקטנים שעזרו להם נשמעו כאילו אמרו "כן אצליח! כן אצליח! כן אצליח!" לימים סיפר הכומר אודרי לבנו סיפור ערש על קטר שהיה עצוב מאחר שמעולם לא הוצא מהמחסן עקב התיישנותו. כשבנו שאל אותו איך קראו לקטר בחר הכומר אודרי את השם "אדוארד" יש מאין.

טריוויה

  • אדוארד היה הדמות הראשונה שנוצרה בעבור "סדרת הרכבות", בשנת 1942.
  • אדוארד הוא הקטר היחיד ששמות אנשי צוותו נחשפו ב"סדרת הרכבות". בהקדמת הספר "אדוארד הקטר הכחול", הם ענו לשמות צ'ארלי סנד (הנהג) וסידני היבר (המסיק). שמות המשפחה שלהם נבעו מן המילים לתיאור תפקידיהם באנגלית (אחד תפקידיו של הנהג הוא פיזור חול [sand] על מסילה חלקה לשיפור חיכוך הגלגלים, ואילו המסיק "מניף" [heave] את הפחמים לתוך תא הבעירה); שמותיהם הפרטיים נלקחו מצוות קטר מהרכבת הקלה ויזביץ'-אפוול.
  • בעונה השבע עשרה נוספו לאדוארד פנסים קדמי ואחורי קבועים.
  • אדוארד לא היה באף טיוטה ידועה של "תומס ומסילת הקסמים". לדברי פיל פרל, לא היה די זמן מסך ולא היו הזדמנויות להשתמש בו באופן שהוסיף ערך מהותי כלשהו לסרט.
  • בפרקים "אדי היציב" ו"צ'ארלי ואדי" מכנה אדוארד את עצמו "אדי". צ'ארלי קורא לו כך אף הוא. קודם לכן היה זה שמו הרשמי בדיבוב העברי הראשון של סדרת הטלוויזיה.
הרכבת הצפון-מערבית
ביל ובןהארוויאמיליפרגוסארתורמרדוקמוֹלינווילרוזיויףביליסטנליהאנקפלורהויקטורצ'ארליבַּאש ודאשפרדיננדסקראףבלפורטרטימותימריוןגליןראייןרֶבֶּקהניהסונידיזלמייביסדרקדיזל 10ארי ובֶּרטסולטידניסדֶןדארטסידניפקסטוןנורמןפיליפהוגופליןוינסטוןסטפורד