FANDOM

אולפסטד (Ulfstead) הוא כפר הררי קטן הנמצא צפונית מערבית לפרקוואר, בסמוך למרכז סודור. הכפר ידוע בשל טירת אולפסטד הסמוכה אליו.

היסטוריה

שמו של הכפר נובע מאולְף (Ulf), שהגיע לסודור בשנת 1067. בתור סגנו האמין של תורקל (Thorkell) נתן לו הצ'יף אוגמונד את האחריות על מבצר זה המגן על הגישה לפיל גוֹדְרֶד. טירה נבנתה באזור בשנת 1070. אוּלְף התרברב כי יגן עליה מפני כל הבאים עד להתייבשות האגם. הוא היה אדם מאושר עם צמאון מתמיד. בָּפועל הוא היה צמא לבירת אייל (Ale), אך אנשיו קראו לאגם בהתלוצצות "קיביר אולף" (Chybbyr Ulf, "באר אוּלְף"), והכינוי דבק מאז.

טירת אוּלְף התנגדה לכל ניסיונות ההשתלטות של הסקוטים, עד לגירושם בשנת 1078. הניסיונות הבאים של הלורדים מהאי מאן ושל הפרלמנטרים להשתלט על הטירה כשלו אף הם, והאחרונים לא הצליחו להכניס את נשקיהם אל הטווח. בשנת 1404 נתן המלך הנרי הרביעי את הטירה לסר ארנולד דה נורמנבי, רוזן סודור הראשון, והיא שימשה כמקום מגוריהם של הרוזנים עד שנת 1965. האחוזה שבה התגורר הרוזן נמכרה, בעוד הטירה עצמה נמסרה לקרן האי סודור (Sodor Island Trust). הרוזן גר כיום בבית צנוע בפרוורי העיירה.

הודות לזמינות המים הגבוהה במיוחד ולכבשים החיים בהרים שמסביבו נודע אולפסטד למשך מאות שנים בשל בדים משובחים. בשנות העשרים של המאה ה-19 היו לא פחות משישים טחנות קטנות בעמקים מערבית לאולפסטד ודרומית מערבית לו. כיום קיימות רק שתי טחנות גדולות, אך התנובה הכוללת כמעט ולא דעכה. החשמל החליף את גלגלי המים ואת מנועי הקיטור. הטחנות שנותרו מאחסנות כיום מספר תעשייות, חלקן עדיין קשורות לביגוד, אבל רובן בעלות קשרים הדוקים יותר לעיבוד עץ, להנדסה או לאלקטרוניקה.

תחבורה ראוייה היוותה בעיה מאז ומתמיד. הנהר אֶלְס הונגש לסירות קטנות, ומזח שינוע נבנה באלזברידג'. הרוזן קיווה ודרש בניית שלוחה של רכבת מִיד סודור בכביש אולפסטד, אך הדבר הוכח בלתי אפשרי ובוטל. הרחבה מפרקוואר עלתה לדיון בשנות העשרים של המאה ה-19, אבל אז התקרבה מהפכה בתחבורה היבשתית וחברת "כבישי סודור" הצליחה לשרת את אולפסטד באופן יעיל יותר משהרכבת הצפון-מערבית יכלה אי פעם. קשרי תחבורה לנוסעים ולמשא כאחד נוצרים בין פיל גוֹדְרֶד, אולפסטד, פרקוואר ומעבר, בעוד הסיורים המקיפים של החברה בעונות הקיץ החזירו לאולפסטד את מקומה על המפה של תעשיית המבקרים.

עיירת אולפסטד שוכנת בתוך העמק בין האגם והטירה. עבודות הרחבה חדשות נאלצות להתבצע בצלעי ההרים, וננקטים אמצעי זהירות רבה כדי לוודא שאופי המקום נשאר ללא רבב.

באולפסטד קיים שלל של פעילויות ושל נופים. מבקרים רבים מגיעים לימים יחידים ושוהים למשך שבועות. בית המלון הטוב ביותר הוא זה הנמצא בטירה (אחוזת הרוזן לשעבר), אך מחיריו גבוהים בהתאם. לציבור העני יותר מומלצים "The Raven" או "The Norramby Arms", היכן שהשירות טוב באותה המידה וכולל פחות תוספות מיותרות.

בסדרת הטלוויזיה

אולפסטד הופיע לראשונה בסדרת הטלוויזיה בעונה השלישית, וחזר בעונה החמישית. שלא כמו בספרי "סדרת הרכבות", הרכבת מתחברת אל העיירה באמצעות השלוחה של טובי. היות והכפר עצמו מצוי עמוק בין ההרים, הוא מועד לשלג כבד. פעם הצטרך הרולד להשליך מזון ושתייה חמים לעבר הכפריים.

מכרה אולפסטד וגשר שיטפון טובי מצויים אף הם בקרבת מקום.

גלריה