תומספדיה
Advertisement
תומספדיה
"זהו רוחב רחב.
רכבת גרייט וסטרן השתמשה בו עד לפני מאה שנים בערך."
— איירון דיוק לתומס, "תומס ותערוכת הרכבת הגדולה" (תרגום חופשי)

איירון דיוק או דוכס הברזל (באנגלית: Iron Duke) הוא קטר קיטור מסילה רחבה שמקורו ברכבת גרייט וסטרן. איירון דיוק הוא חלק מאוסף הקטרים המוצגים במוזיאון הרכבת הלאומי.

ב"סדרת הרכבות"

ההעתק של איירון דיוק הופיע בספר "תומס ותערוכת הרכבת הגדולה". כשהוא סיפר לתומס שסוג רוחב המסילה שלו, רוחב רחב, שימש ברכבת גרייט וסטרן (1838 - 1892) עד לפני מאה שנה, החליט תומס לספר זאת לדאק מאוחר יותר.

במציאות

ההעתק של איירון דיוק הוא קטר מסילה רחבה השוכן כיום במוזיאון הרכבת הלאומי. איירון דיוק המקורי, שעוצב ונבנה על ידי דניאל גוץ' בשנת 1847, יכול היה לסחוב מטען כבד במהירות של 60 מייל לשעה. איירון דיוק המקורי הוצג לראווה בתערוכה הגדולה בשנת 1851, וגוץ' בנה עשרים ותשעה קטרים נוספים בסגנון זה עד-1855.

קו הרכבת של איירון דיוק המקורי מגיע ממפעלי סווינדון עד ללונדון ולגלוסטר. למעשה, מפעל הקטרים נבנה בתוך העיר והייתה לו תחנה ברכבת לונדון-בריסטול ב-1835, ואיירון דיוק המקורי נבחר להפעלת הקו. למשך שנים היה ההעתק של איירון דיוק אטרקציה לוהטת במוזיאון הרכבת הלאומי, שם הוא נסע על מסילת ההדגמה הרחבה. שטח אספלט נסלל על תוואי המסילה הרחבה עבור יריד מיוחד ב-2002, ועל כן הוצג איירון דיוק בהיכל הגדול של מוזיאון הרכבת הלאומי מאז.

בשנת 2006 נשלח ההעתק של איירון דיוק לבריסטול לאחסון בתוך מחסן ליד ספינת הקיטור המפורסמת א/ק גרייט בריטן, במסגרת חגיגות 200 שנה להולדת איזמבארד קינגדום ברונל.

צביעה

איירון דיוק, המקורי וההעתק, צבועים חוּם עם גלגלים וקרון עזר ירוקים ועם פסים זהובים. כמו כן, יש לו שפם וגבות גדולים ועבים.

טריוויה

  • ההעתק של איירון דיוק הוא דמות הקטר השנייה עד כה בעלת שפם, אחרי ארנסט (אנ').
  • איירון דיוק הוא קטר הרוחב הרחב היחיד שהופיע עד כה. עם זאת, מספר דמויות בסדרת הטלוויזיה מבוססות על קטרים רחבים אבל הוקטנו לרוחב תקני.

גלריה

מוזיאון הרכבת הלאומי
סיטי אוף טרורופליינג סקוטסמןגרין ארומאלרדדאצ'ס אוף המילטוןאיירון דיוקרוקט של סטיבנסוןבוקסיל
Advertisement