FANDOM

"פיטר סם אומר, וחבל על הבזבוז,
'ארובתי החדשה לשלכם עוד תבוז'.
נכנס למנהרה:
איבד את הארובה.
ועכשיו ארובתו צינור ניקוז!"
— השיר של סר הנדל (עיבוד בלתי רשמי)

ארובה מיוחדת (באנגלית: Special Funnel) הוא הפרק האחד עשר של העונה הרביעית.

עלילה

החורף הגיע לְסודור. מאז תאונתו בְּמחצבת הצפחות התקשה פיטר סם עם ארובתו השבורה המתנדנדת בַּרוח החזקה. כמו כן, הוא עדיין ממתין לְארובתו החדשה, שתהיה "מיוחדת" לדברי מנהל המסילה. שאר הקטרים לועגים לְדיבוריו על הארובה החדשה.

במהרה מתחיל מזג האוויר להשתנות לרעה, וגשם כבד מעלה את מי הנחלים ועלול לסחוף את המסילה. ראסטי עסוק בְּהסעת פועלים לְאורך הקו, המסירים את כל הענפים והעָלים המונעים את זרימת המים. יום אחד נסחף הגשר שליד מנהרת רנייאס. ראסטי והפועלים מתחילים בעבודה על תיקון הגשר, אך הדבר אורך זמן רב. ככל שחולפים הימים משתנה מזג האוויר ונהיה צונן יותר בְּהרבה.

כעבור ימים ספורים מסתיים תיקון הגשר ופיטר סם נוסע לְאורך המסילה עם רכבת הבוקר. בְּעת שהוא עובר דרך מנהרת רנייאס מבחין הנהג בְּעצם היורד מהתקרה, אך הוא אינו יכול למנוע מפיטר סם להתנגש בו. כשפיטר סם יוצא מהמנהרה הוא מגלה שהעצם, גְלִיד גדול כפי שגילה הכרטיסן, הפיל את ארובתו, אך לא ניתן למצוא את הארובה. הם נאלצים להמשיך הלאה עד שהמסיק מבחין בְּחלק של צינור ניקוז ישָׁן ליד המסילה, והם מחברים את הצינור אל פיטר סם כארובה זמנית. כששאר הקטרים רואים את פיטר סם עם צינור הניקוז, הם מקנטרים אותו ללא הרף.

לבסוף מגיעה ארובתו החדשה של פיטר סם, אותה מעניק לו המפקח השמן. הארובה בעלת עיצוב לא-שגרתי ופיטר סם חושש שמא היא ניזוקה, אך המפקח השמן מסביר לו שהארובה אכן "מיוחדת". בַּארובה החדשה נמצאים צינורות מיוחדים המקלים על פליטת העשן בְּמידה רבה, ובכך היא משפרת את כוחו של פיטר סם בְּעת הובלת רכבות. שאר הקטרים מתרשמים לראות עד כמה הוא גורם לַעבודה להיראות קלה, ומאז הם מעולם לא חזרו להציק לפיטר סם על ארובתו המיוחדת; במקום זאת, הם חֵפצים שיהיו להם ארובות כמוה.

דמויות

מקומות

טריוויה

  • פרק זה מבוסס על הסיפור בעל אותו השם מהספר "הקטר הישן והאבירי", מספרי "סדרת הרכבות".
  • בארצות הברית שודר פרק זה לפני הפרקים "ראסטי עוזר לפיטר סם" ו"ארבעה קטרים קטנים". אי לכך, הקהל האמריקאי לא יכול היה להכיר את ראסטי ואת רנייאס או לדעת איך ניזוקה ארובתו של פיטר סם.
  • נעשה שימוש בְּקטע ארכיון מהפרק "סבא".
  • פרק זה הוא הראשון שבו קטרי רוחב רגיל אינם מופיעים בְּצורה כלשהי.

שגיאות

  • רנייאס מופיע על אף שהוא אמור להיות בְּמפעל התחזוקה.
  • בַּתקריבים על ארובתו של פיטר סם משתנה גודל פָּניו. זאת מכיוון שדגם מוגדל שימש לְצורך התקריבים.
  • בַּצילום האווירי שבו נכנס פיטר סם לַמנהרה, אפקט הקיטור משוחרר מאוחר מדי.
  • ארובתו של פיטר סם נופלת לחלוטין, אבל בסיסה עדיין נותר כשהוא מקבל את זו החדשה.
  • כשפיטר סם עובר ליד סקארלווי ורנייאס נראה צל מצלמה.
  • הקריין אומר שצינור הניקוז חובר אל הדוּד של פיטר סם בְּעזרת תיל, אבל בַּפועל קשור הצינור אל חזיתו בְּעזרת חבלים.
  • בַּתקריב על סר הנדל, עיניו רופפות.
  • נהגו של ראסטי מחייך כשהוא מביא את הבשורה הרעה על השיטפון.
  • בְּסוף הפרק משמיע סקארלווי או רנייאס את צפירתו של דיוק.
  • עך אף שהמשפט "אוי ואבוי, מישהו מעך אותה!" נלקח מהספר המקורי, הארובה החדשה אינה מעוכה כלל.
  • בדיבוב הברזילאי מדבר סר הנדל בְּקולו של המפקח השמן כשהוא מדבר על פיטר סם.

גלריה