IsraeliEngine.png

ערך זה עוסק בְּנושא/ים שלא תורגמו לעברית (לפחות לא לעת עתה), או שלא ידוע אם גרסה עברית (רשמית) קיימת. אי לכך, המידע להלן עשוי שלא לשקף את הגרסה הרשמית, בְּמידה שקיימת.

"זה נחמד יותר מסתם מספר. העובדה שיש לך שם אומרת שאתה באמת שייך."
— בֶּר, "קטרים בעלי יוזמה" (תרגום חופשי)

בֶּר או דב (באנגלית: Bear; במקור D7101) הוא קטר דיזל נוסעים ומשא. בֶּר עובד בקו הראשי של הרכבת הצפון-מערבית. שמו נובע מהרעשים שמנועו משמיע המזכירים נהמות וגורמים לו להישמע כמו דוב.

ביוגרפיה

בֶּר נודע במקור במספר D7101 והגיע לסודור בהשאלה, לצד קטר דיזל אחר בשם D199. שותפו של בֶּר היה שחצן באופן בוטה, והשמיץ את קטרי הקיטור וגידף אותם. הדבר התקבל במחאה קולנית עד שדאק ו-D7101 הצליחו להשתיק את D199.

למחרת התקלקלה מערכת הזרקת הדלק של D7101 תוך שהוביל את רכבת הנוסעים "לימיטד". הנרי הגיע לעזרתו כשהוביל את D199 יחד עם רכבת מכליות השמן שלו; D7101 עדיין יכול היה לנוע בעצמו, עם עזרה קלה מהנרי. לשמחתם של הנוסעים הוביל פליינג סקוטסמן את הרכבת שלהם, ואילו הנרי עזר ל-D7101 להגיע הביתה. בדרך סיפר הנרי לקטר הדיזל על כך שהווסת שלו התקלקל. דעתו של D7101 לגבי קטרי קיטור השתנתה לטובה לאחר האירוע.

קטרי הקיטור שכנעו את המפקח השמן להתיר ל-D7101 להישאר ברכבת הצפון-מערבית, והעניקו לו את השם "בֶּר" ("דוב"). בֶּר אהב את השם בטענה שהדבר אמר שהוא "שייך באמת". אפילו ג'יימס, שהיה האחרון שקיבל קטרי דיזל בברכה, לא יכול היה שלא לאהוב את בֶּר. לימים התגלה שבֶּר מוביל את רכבת הנוסעים המהירה במקרה שגורדון, הנרי וג'יימס אינם פנויים. כמו כן, במהלך תיקוניו של הנרי ביצע בֶּר את משימותיו.

אישיות

בֶּר הוא אחד קטרי הדיזל המנומסים, המקסימים, האדיבים והיעילים ביותר. הוא נאמן, ידידותי וסימפתטי, אך הוא מרעיש ופרוע מאוד הואיל והוא נוטה להשמיע רעשי נהמות בלתי-שגרתיים ובכך מטריד את שאר הקטרים; עקב כך ניתן לו השם "בֶּר". המפקח השמן התרשם מבוקו ומבֶּר; הוא קרא להם "רב צדדיים" מפני שהייתה להם את היכולת להוביל קרונות משני הסוגים העיקריים (נוסעים ומשא). לרוב מגינים בוקו ובֶּר על קטרי הקיטור כשקטר דיזל שמגיע לביקור מתחיל להתפאר בפניהם בעליונותו.

מפרט טכני

אב טיפוס

בֶּר מבוסס על קטר דיזל מסדרת 35 של חברת "בריטיש ריילווייז", בעל סידור הגלגלים Bo-Bo. קטרים מסדרה זו מכונים "היימק" (Hymek). המספר הראשון של בֶּר, 7101, מהווה בדיחה פנימית: הקטרים בסדרת 35 מוספרו עד 7100 בסך הכל. מכיוון שבייר פִּיקוֹק הייתה החברה היחידה שייצרה את הסדרה, כל הקטרים נבנו לפי סדר מספרי. לכן בטוח לשער שבֶּר נבנה לאחר D7100, שנכנס לשירות ב-5 בפברואר 1964.

צביעה

בֶּר צבוע בצביעת ירוק ברנזוויק (Brunswick) של חברת "בריטיש ריילווייז" עם פס צר וירקרק לאורך צדדיו, עם מסגרות חלונות בצבע קרם ועם לוחות אזהרה צהובים. מספרו צבוע על צדדי תאי הניהוג שלו בצבע לבן. כשהגיע בֶּר לראשונה לסודור הוא היה צבוע בצביעה הכחולה של "בריטיש ריילווייז" עם לוחות אזהרה צהובים. צביעתו המקורית שימשה עבור שני מבחרי המוצרים הנלווים בהם הוא נכלל.

טריוויה

  • בדגם החשמלי של בֶּר מחברת "הורנבי" ובצעצוע המתכת שלו מחברת "ארטל", קוד הזיהוי "AC 47" מתנוסס על תא הניהוג האחורי שלו.
  • בגרסאות של בֶּר מהחברות "ארטל" ו"הורנבי", הוא מתואר בצביעתו הכחולה ומכונה "D7101 דיזל".
  • בספר הפעילויות "סדרת הרכבות: חבילת ההפתעות" מאוייר בֶּר עם פנים אפורים במקום אלה הצהובים, קרוב לוודאי כדי שיתאם את שאר הקטרים.
הרכבת הצפון-מערבית
ביל ובןהארוויאמיליפרגוסארתורמרדוקמוֹלינווילרוזיויףביליסטנליהאנקפלורהויקטורצ'ארליבַּאש ודאשפרדיננדסקראףבלפורטרטימותימריוןגליןראייןרֶבֶּקהניהסונידיזלמייביסדרקדיזל 10ארי ובֶּרטסולטידניסדֶן (דַן)דארטסידניפקסטוןנורמןפיליפהוגופליןוינסטוןסטפורד