FANDOM

אם התכוונתם למשמעות אחרת, ראו ג'יימס (פירושונים).

"אני ראוי לשכבת צבע חדשה! המפקח השמן אומר שאני 'גאוות הרכבת' ו..."
"שטויות! כולנו 'גאוות הרכבת'!"
— ג'יימס מתווכח עם הנרי, "ג'יימס והצרה עם עצים", העונה החמישית (תרגום חופשי)

ג'יימס (באנגלית: James) הוא קטר נוסעים ומשא אדום, בעל קרון עזר. ג'יימס עובד ברכבת הצפון-מערבית, לרוב בקו הראשי. לפעמים הוא מסוגל להיות הַבלִי ויהיר, אך כוונותיו טובות והוא עובד קשה.

ביוגרפיה

ג'יימס עוצב על ידי ג'ורג' יוז ונבנה במפעל הוריץ' עם סידור גלגלים 0-6-0 ועם בלמי עץ. כעבור זמן מה לאחר בנייתו שודרג ג'יימס ונוסף לו סרן קדמי, ובכך השתנה סיווגו ל-2-6-0. בשנת 1923 נמכר ג'יימס לסר טופְּהם הַאט ושימש לרכבות משא ונוסעים. ג'יימס נקלע לתאונתו הראשונה, לה גרמו הקרונות הטורדניים, ותומס הגיע לעזרתו. לאחר שתאי החול הקדמיים של ג'יימס הוסרו, הוא נבנה מחדש עם בלמים תקינים ועם קרון עזר "פאולר" ונצבע באדום עם פסים זהובים.

ג'יימס החל להתפאר מִצבעו האדום המעולה והתבקש להוביל רכבת נוסעים עם אדוארד. אדוארד הזהיר את ג'יימס לנקוט זהירות עם הקרונות, מאחר שהם לא אהבו להתנגש זה בזה. ברציף התיז ג'יימס מים על כובעו החדש של המפקח השמן בטעות. לאחר מכן התאכזב המפקח השמן מג'יימס ואיים לצבוע אותו בכחול, דבר שהרגיז את ג'יימס עד מאוד. ג'יימס דחף את הקרונות באלימות ואף גרם לִדליפה בְּצינור בלימה. הצוות נאלץ להשתמש בִּשרוך מגף של נוסע על מנת לתקן את הדליפה.

ג'יימס נכלא במחסן למשך ימים רבים, אבל התנצל בפני המפקח השמן ונשלח להוביל רכבת משא. הקרונות הטורדניים שיטו בג'יימס וברחו ממנו במורד גבעת גורדון. השומר עצר את הרכבת והזהיר את הקטרים המתקרבים. אחר כך חובר ג'יימס לרכבת מחדש והעביר אותה במעלה גבעת גורדון. מרוב שהמפקח השמן שמָח, הוא התיר לג'יימס להישאר צבוע באדום.

גורדון והנרי לא חדלו מלהציק לג'יימס על האירוע עם שרוך המגף והקרונות. ג'יימס ניסה להשיב להם ודיבר על קטרים שנכלאו במנהרות ונתקעו על גבעות. אבל גורדון התחיל להתרברב שהוא הכיר את המסילה לפי "תחושת הבטן", אך התבדה כשירד מהקו הראשי ונאלץ לחזור חזרה. המפקח השמן ביקש מג'יימס להוביל את רכבת האקספרס, ולאחר נסיעה מוצלחת וקבלת הרשות להובלתה חזר ג'יימס ומצא את גורדון מעתיק קרונות משא. השניים התיידדו, וגורדון למד לאהוב את ג'יימס ולהעריך אותו.

יום אחד הושפל ג'יימס כשהרוח סובבה אותו על סובבן. ג'יימס החל להתלונן על חוסר מנוחה ופתח בשביתה עם גורדון ועם הנרי. הקטרים הגדולים סירבו להעתיק קרונות בעצמם, ולכן המפקח השמן כלא אותם בַּמחסן וביקש מתומס ומאדוארד לתפעל את הקו הראשי. כעבור זמן מה שוחררו ג'יימס, גורדון והנרי, וג'יימס הבטיח להתנהג בהתאם אף שנאלץ להתמודד עם קטר חוצפן חדש בשם פרסי.

לג'יימס יש מעין יריבות עם טובי. ג'יימס לעג לטובי ולהנרייטה על צביעתם המיושנת. טובי עקץ והעיר לו על אירוע שרוך המגף ובכך הרגיז את ג'יימס יותר מאי פעם. עקב כך התפרע ג'יימס עם הקרונות הטורדניים, שהחליטו להתנקם בו. בהגיעו לראש גבעת גורדון דחפו אותו הקרונות במורד הגבעה, הישר לעבר שתי מכליות זפת. ג'יימס התמלא כולו בזפת מתא העשן עד תא הנהג. טובי ופרסי הגיעו לעזרתו. המפקח השמן שיבח את טובי ואת פרסי, דבר שאכזב את ג'יימס עד מאוד.

לג'יימס הייתה דעה קדומה כנגד קטרי דיזל, כשדיזל הגיע לראשונה. בהתחלה חיבב ג'יימס את דיזל, אך דעתו השתנתה כשהתברר כי דיזל המציא שקרים על דאק. ג'יימס נאלץ להודות שלא כל קטרי הדיזל היו רעים. ככל הנראה, היה זה אחד הלקחים הבודדים שהוא למד.

ג'יימס גאה מאוד בצבעו האדום הנהדר. הוא נחוש לשמח את המפקח השמן ולהיות קטר רב תועלת, וחש רגשי עליונות על שאר הקטרים. עם זאת, התנהגותו של ג'יימס גרמה לו אך ורק לצרות. הוא הזדקק רבות לעזרה מהקטרים שאותם הוא העליב.

אישיות

ג'יימס גאה מאוד בצבעו האדום, אבל שונא להוביל קרונות משא וסבור שהוא צריך להוביל נוסעים בלבד, למרות היותו קטר נוסעים ומשא. הוא מעדיף את עצמו על פני שאר הקטרים ונוטה להיות רדוד, שחצן ויהיר - בפרט כלפי אלה הנראים מיושנים, החלשים, האיטיים או המלוכלכים. תכונות אלה גרמו במידת מה ליחסי ידידות/סכסוך בינו ובין טובי ואדוארד.

מפרט טכני

אב טיפוס

ג'יימס מבוסס על גרסה משודרגת של קטר מסדרת 28 של רכבת לנקשייר-יורקשייר בעיצובו של ג'ורג' יוז, שהוסיף תא בעירה מתוצרת "בלפייר" ודוּד מתוצרת "שמידט", והאריך את המדרך ואת תאי החול. כמו כן נוספו לו שני גלגלים קדמיים.

צביעה

תחילה היה ג'יימס צבוע שחור עם פסים אדומים לפני תאונתו, והוא נצבע מחדש באדום עם פסים זהובים ושחורים (כחולים ב"סדרת הרכבות"). המספר 5 צבוע בצהוב עם מסגרת שחורה על קרון העזר שלו.

בסדרת הטלוויזיה הופיע ג'יימס במקור כאדום מאז ומתמיד, אף כשהיה קטר חדש (זולת הופעתו בצביעתו השחורה בסרט "ההרפתקה מתחילה").

בפרק "המפקח הירוק" נצבע ג'יימס בטעות בצהוב עם פסים שחורים בהוראתו של פרסי. הוא נצבע מחדש בצביעתו המקורית מיד כשהבעיה התגלתה.

בפרק "ורוד מדגדג" נצבע ג'יימס בוורוד כשכבה תחתונה כדי לאפשר את הוספת השכבה האדומה הרגילה. אף שנאמר כי הוא היה בשכבה תחתונה, הוא עדיין נשאר עם הפסים, המספר, הגלגלים השחורים ותא העשן השחור.

בסרט "המירוץ הגדול" עוטר ג'יימס בעיצובים פרחוניים זהובים לכבוד מופע הרכבת הגדול. בשובו לסודור הוחזרה צביעתו המקורית.

בפרק "קטר רב גוני" מהעונה העשרים ושתיים, לאחר ששמע את קווין אומר שלא נשאר צבע אדום במוסך הקיטור חלם ג'יימס שהוא היה צבוע במספר צבעים שונים לרבות כחול, ירוק, כסף ורבים נוספים. בסוף הפרק נצבע מחדש בצביעתו האדומה הרגילה.

טריוויה

  • ג'יימס נקרא על שמו של ג'יימס פֶרז (Furze), חבר של בנו של אדמונד וורד.
  • אמרת הכנף של ג'יימס "הנה ג'יימס!" ככל הנראה מהווה אזכור לאמרה של ג'ק טורנס "הנה ג'וני!" בסרט האימה "הניצוץ" משנת 1980.
  • במקור אוייר ג'יימס בספר "שלושת קטרי הרכבת" בתור הקטר האדום שניסה לדחוף את הנרי אל מחוץ למנהרה. עם זאת החלו ילדים לכתוב לאודרי ולשאול מדוע ג'יימס היה אדום לפני מאורעות הספר "תומס הקטר". בתגובה לכך החליט אודרי שהקטר האדום יהיה דמות שונה לחלוטין.
  • בספר "סודור: קריאה בין השורות" נכתב שג'יימס נמכר לרכבת הצפון-מערבית בשנת 1923; הדבר יוצר שגיאות המשכיות עם האירועים המפורטים בספר "האי סודור: העם, ההיסטוריה והרכבות".
  • הופעתו הרשמית הראשונה של ג'יימס בעונה הראשונה הייתה בפרק "תומס ורכבת החילוץ", בו נאמר שהיה זה היום הראשון שלו בסודור. עם זאת, הוא הופיע כדמות רקע בכל הפרקים הקודמים. הדבר ככל הנראה נעשה כדי להגדיל את מספר הקטרים במחסן, באופן דומה לשימוש בקטר מבית "מרקלין" בפרקים מאוחרים יותר.
  • דגם תפקודי גדול של ג'יימס נבנה על ידי חברת האפקטים הוויזואליים של ה-BBC לצורך סיבוב הופעות בשנת 2003, וכן דגמים של תומס, פרסי, הרולד וג'ק. הדגם הממונע הופיע בספר שיאי גינס 2004 בתור דגם הקטר הגדול ביותר שנבנה בהיסטוריה, בגודל 2.64 על 1.5 על 6.52 מטר.
  • מייקל אנג'ילס דיבב את ג'יימס בגרסה המקורית של הסרט "תומס ומסילת הקסמים", אך הוא פוטר והוחלף על ידי סוזן רומן.
  • הן ב"סדרת הרכבות" והן בסדרת הטלוויזיה נצבע ג'יימס מחדש יותר פעמים מכל קטר אחר.
  • בראיון עם אתר המעריצים "האי סודור" הצהיר אנדרו ברנר כי ג'יימס היה בין הדמויות האהובות עליו, יחד עם טובי, ביל ובן.
הרכבת הצפון-מערבית
ביל ובןהארוויאמיליפרגוסארתורמרדוקמוֹלינווילרוזיויףביליסטנליהאנקפלורהויקטורצ'ארליבַּאש ודאשפרדיננדסקראףבלפורטרטימותימריוןגליןראייןרֶבֶּקהניהסונידיזלמייביסדרקדיזל 10ארי ובֶּרטסולטידניסדֶןדארטסידניפקסטוןנורמןפיליפהוגופליןוינסטוןסטפורד