FANDOM

"סלח לי, כבודו, אבל אני קטר ממסילת גרייט וסטרן. אנו מבצעים את עבודתנו בלי כל מהומה. אך במחילה מכבודך מבקשים פרסי ואני ליידע את ה, אה, קטרים האלה, כי נסרב לפקודות שלא ניתנו על ידך."
— דאק (תרגום חופשי)

דאק לוקח אחריות (באנגלית: Duck Takes Charge) הוא הפרק השמיני של העונה השנייה.

עלילה

יום אחד במחסן, פרסי להוט לבשר חדשות לגורדון ולג'יימס, שאדישים אליו. לשניים נמאס במהרה מאופיו השגרתי של פרסי, והקטר הקטן אומר להם שהואיל והעבודה במגרש נהיית קשה מדי עבורו, המפקח השמן מתכנן להביא קטר חדש וגדול ממנו לצורך סיוע. ג'יימס אינו מתרשם ואומר לפרסי שאילו הוא היה עובד קשה יותר במקום לדבר בלי הרף, אזי המגרש היה הופך למקום שמח יותר. אחר כך יוצא פרסי לבצע את מלאכתו.

תוך כדי העבודה מזכיר פרסי לעצמו כי מאז שהוא נסע לאחור בטעות כשהגיע לסמפור, הקטרים הגדולים ממנו מחשיבים אותו ל"קטר קטן וטיפשון" ומרבים לתת לו פקודות. פרסי רוצה ללמד אותם לקח, אבל אינו יודע כיצד. אחר כך עובד פרסי קשה למשך כל היום, ואחר הצהריים הוא כבר מותש לחלוטין. לאחר הכנסת רכבת האקספרס לתחנה, הוא רואה על הרציף את המפקח השמן, שמעיר לו שהוא נראה עייף עד מאוד, דבר שפרסי מאשר. המפקח השמן מעודד את פרסי באומרו לו שהקטר החדש גדול ממנו ואולי אף מסוגל לטפל בעבודה לבדו. אחר כך הוא מציע לשלוח את פרסי לשלוחה כדי לסייע לתומס ולטובי בבניית הנמל החדש, שמשמח את פרסי באופן מיידי.

במהרה מגיע הקטר החדש. המפקח השמן שואל את הקטר לשמו והוא מציג את עצמו כמונטגיו, אבל אומר למפקח השמן שרבים נוהגים לכנותו "דאק" ("ברווז") בשל "צליעת הברווז" שלו כביכול. עוד הוא מצהיר שאמנם אין הוא סבור כי יש לו "צליעה", אך הוא מעדיף את "דאק" לעומת מונטגיו. אי לכך מאשר המפקח השמן כי הקטר החדש יהיה ידוע בשם דאק. פרסי מגיע והמפקח השמן מבקש ממנו להכיר לדאק את הסביבה.

דאק עושה את מלאכתו בשקט תוך שהוא מביא רכבת נוסעים אל התחנה, ובכך גורדון, ג'יימס והנרי מחליטים לתת לו פקודות כפי שהם עושים לפרסי. דאק מתעלם מהם וממתין עד שהקטרים הגדולים יחדלו מלהתגרות. אחר כך שואל דאק את פרסי אם הקטרים הגדולים נותנים לו פקודות, ופרסי עונה בחיוב. דאק מחליט לקחת אחריות ולשים קץ לכך, ומספר לפרסי מה השניים יעשו.

אותו אחר הצהריים יושב המפקח השמן לשולחנו בציפייה לארוחת טוסט לשעת התה. לפתע הוא שומע שאון מחריד מכיוון המגרש, ומבעד לחלונו הוא רואה את פרסי ואת דאק חוסמים את הסובבן ומונעים מגורדון, מג'יימס ומהנרי להיכנס למחסן הקטרים. המפקח השמן חוטף את כובעו וממהר אל המגרש.

במחסן הקטרים, גורדון, ג'יימס והנרי רותחים מזעם ומתחילים לשרוק (לִצְפּוֹר) בעוצמה כשהמפקח השמן מגיע ומצווה על שתיקה, ולאחר מכן דורש הסבר מדאק ומפרסי. דאק מסביר בנימוס שבתור קטר ממסילת גרייט וסטרן, הוא נהנה מלעשות מלאכתו בלי מהומה, אבל רוצה ליידע את שאר הקטרים כי אין הוא מוכן לקבל פקודות מאף אחד מלבד המפקח השמן. כששלושת הקטרים הגדולים מתחילים לשרוק בזעם, המפקח השמן שוב מצווה עליהם לשתוק. אחר כך אומר המפקח השמן לדאק ולפרסי כי הוא מרוצה מעבודתם אך לא מהתנהגותם הערב, ונוזף בהם על שגרמו להתפרעות. אחר כך הוא גוער בקטרים הגדולים על יצירת ההפרעה ואומר להם כי דאק אכן צודק שאין הם הרשאיים לתת את הפקודות אלא הוא. ובזאת מתרסנים שלושת הקטרים במהירות.

עד מהרה נשלח פרסי לשלוחה של תומס ובכך משאיר לדאק לבצע את המלאכה לבדו, דבר שמצליח לו בקלות.

דמויות

מקומות

טריוויה

  • פרק זה מבוסס על הסיפור בעל אותו השם מהספר "פרסי הקטר הקטן", מספרי "סדרת הרכבות".
  • זהו הפרק הראשון שהמשפט הראשון בו נאמר על ידי דמות במקום הקריין.
  • בנאפפורד נראית כרזה לקרקס האחים רינגלינג וברנום את ביילי.
  • בגרסאות של רינגו סטאר, כשהקטרים הגדולים מגעגעים נשמעים געגועי ברווזים מדומים. בקריינות של ג'ורג' קרלין, הם צועקים את המילה "קוואק".
  • בארצות הברית, פרק זה שודר לפני "פרסי והסמפור", ובכך האזכור לפרק השני לא היה ברור לקהל האמריקאי.
  • התמונה האחרונה בפרק זה שימשה כרקע רשימות הקרדיטים בכל פרקי העונה השנייה בעלי מספרים לא-זוגיים.
  • במשרדו של המפקח השמן נראית תמונה של קטר מסדרת "ג'ובילי" של מסילת לונדון-המידלנדס-סקוטלנד.
  • ניתן לראות קרון משא מהעונה הראשונה בצאת דאק ופרסי מהמגרש.
  • בפרק זה נרשם האזכור היחיד לשמו האמיתי של דאק (מונטגיו) עד הפרק "הדרך של תומס" מהעונה השבע עשרה.
  • התקריב בו המפקח השמן משלב את ידיו בתחנת נאפפורד שימש עבור הכותרת "הסיפור הבא יגיע בקרוב!" שהופיע באמצע שני פרקים.

שגיאות

  • בתקריב הראשון על גורדון, עיניו נראות רופפות.
  • כשפרסי ניגש לאסוף את הקרונות, ניתן לראות את ציוד האולפן בראש המסך באופן חלקי.
  • בדיבוב הנורווגי אומר הקריין שפרסי הביא קרונות משא, כשבפועל הוא הביא קרונות נוסעים לתחנת נאפפורד.
  • כשדאק ופרסי נוסעים יחד לראשונה, צלו של חבר צוות ההפקה חולף על פניהם לסירוגין.
  • צינור הבלימה הקדמי הימני של הנרי רכון בטרם הוא וגורדון יוצאים מנאפפורד.
  • גבותיו של דאק חסרות כשהקטרים מרססים עליו קיטור. כמו כן, צליל השריקה (צפירה) של הנרי משתנה (ואינו אלא של דאק בגובה צליל גבוה יותר) בשתי הגרסאות. בדיבוב של ג'ורג' קרלין, שריקתו של הנרי נשמעת במעומעם.
  • כשסר טופְּהם הַאט מציג את דאק, פניו נראים כפי שנראו בעונה הראשונה.
  • הקריין אומר "דאק ופרסי עמדו ברוגע על המסוטים מחוץ למחסן, תוך סירוב לתת לקטרים להיכנס", אבל אין זה המצב. פרסי נמצא על הסובבן ודאק נמצא על מסילה מחוץ לאחת הסככות.
  • בתקריבים על סר טופְּהם הַאט במחסן טידמת', נדמה שגבתו השמאלית רופפת.
  • כשדאק אומר לפרסי "נעשה זאת מאוחר יותר", גגו של פרסי התרומם.
  • כשהקריין אומר "גורדון, ג'יימס והנרי רתחו מזעם!", שלושת הקטרים פונים לכיוון ההפוך מהמחסן. כמו כן, קרון העזר של גורדון חסר ועיניו רופפות במעט.
  • בתקריב על הנרי במחסן טידמת', ג'יימס נעלם.
  • כשהמפקח השמן צועק "הפסיקו את השאון!" שני האנשים העומדים מול פרסי אינם בקנה המידה הנכון, הואיל והם מחצית מגובהו.
  • כשדאק מכניס את הקרונות לתחנת נאפפורד, עיניו של ג'יימס רופפות.

גלריה