FANDOM

דיוק (באנגלית: Duke, מילולית: "דוכס", על שם הדוכס מסודור; נקרא במקור: The Duke, "הדוכס") הוא קטר מסילה צרה בעל מכל אוכפי וקרון עזר. דיוק זוכה לכבוד רב ונחשב לגיבור בקרב כל הקטרים, והוא אחד העתיקים ביותר בסודור.

ביוגרפיה

ב"סדרת הרכבות"

דיוק נבנה בבוסטון לודג' במינפורד, ויילס בשנת 1879, בטרם הועבר לסודור לרגל חנוכת רכבת מִיד סודור בשנת 1880.

בשנת 1947 נסגרה רכבת מִיד סודור, ודיוק כוסה בסדין והוכנס למחסן. הוא האמין שהדוכס מסודור יגיע לעזרתו, אבל בחלוף הזמן, הוא לא הופיע, ודיוק החל לפקפק יותר ויותר. לימים הוא התגלה על ידי מר פרגוס דאנקן, טדי בוסטון ווילברט אודרי בשנת 1969, ונלקח לקרובנס גייט, שם הוא שופץ והוחזר לשירות ב-1982. כיום הוא עובד ברכבת סקארלווי.

בסדרת הטלוויזיה

דיוק שכן ברכבת מִיד סודור עם קטרים אחרים, ביניהם סטיוארט, פלקון וסמאדג'ר (לזמן קצר), עד פשיטת הרגל של הרכבת ומכירתם של סטיוארט ופלקון. עם זאת, דיוק כוסה בסדין עד שחבורת הרפתקנים מצאה את מחסנו, שנקבר תחת אדמה שנשטפה מן ההרים. סקארלווי ורנייאס לקחו אותו לרכבת סקארלווי, שם הוחזר לשירות תוך זמן קצר.

אישיות

דיוק הוא אחד הקטרים הוותיקים והמנוסים ביותר ברכבת סקארלווי. כמו כן, הוא משמש כמורם של פיטר סם וסר הנדל מאז תחילת דרכם ברכבת מִיד סודור כשנקראו סטיוארט ופלקון (בהתאמה). אף על פי שפעם הוא אבד למשך שנים רבות בתוך סככה ישנה שהטבע הטמין ושכח, לאחר סגירתה של רכבת מִיד סודור, הוא התגלה על ידי מחלצים, אם כי בטעות, כשאחד מהם נפל דרך גג סככתו. אולם, יש לו גישה של מורה ראשי, והוא שומר על סמכותו בכל עת, אבל הוא מסוגל במהרה לשתף את ידיעתו ואת שנות ניסיונו כדי להדריך ולתקן כל קטר צעיר ממנו. הוא מתגאה בשמו, ולהוט לתמוך בכבוד שהוא מעניק. לעתים ניתן לשמוע אותו אומר "זה לעולם לא היה הולם את הוד מעלתו!" כשהוא שומע או רואה משהו שהוא לא מאשר, או כשהוא מצהיר בדקדקנות כיצד הוא חושב שמישהו היה מציית לכללים והנהלים בצעירותו. למרות הרגלם להקנטות, סר הנדל ופיטר סם במיוחד התחילו לחבב מאוד את דיוק, ובחיבה כינו אותו "סבא".

מפרט טכני

אב טיפוס

הסיפור על הימצאותו של דיוק התבסס על סיפור אמיתי על קטר שננטש ביערות הגשם בברזיל. דיוק עצמו מבוסס על פרינס, קטר טנדר מרכבת פסטיניוג בפורטמאדוג, צפון ויילס, אשר נבנה על ידי ג'ורג' אינגלנד. ברטרם מבוסס גם הוא על דגם זה.

צביעה

בסדרת הטלוויזיה צבוע דיוק חוּם עם פסים צהובים, ויש לו שתי לוחיות אדומות על שני צידי מְכָל-האוכף שלו ועליהן כתוב שמו בכתיב זהוב.

במערך דגמי הרכבות של הכומר ו. אודרי נכתב על צידיו של דיוק "The Duke", ועל צידי קרון העזר שלו נכתבו האותיות "MS".

בספרי "סדרת הרכבות" היה דיוק צבוע חוּם כהה עם פסים אדומים. ברכבת מִיד סודור, דיוק היה מס' 1. ברכבת סקארלווי, הוא ממוספר 8 אבל אינו נושא את המספר, עקב סיבות לא ידועות.

בספרי "סדרת הרכבות" צבוע סמליל רכבת מִיד סודור על קרון העזר של דיוק.

טריוויה

  • מושא הערצתו הנוכחי של דיוק הוא ריצ'רד רוברט נורמבי.
  • דיוק הוא קטר המסילה הצרה היחיד ב"סדרת הרכבות" בעל קרון עזר, ובדומה לשאר הקטרים ברכבת מִיד סודור אין לו בלמי רתיעה. זאת על מנת למנוע התנגשות בלמי הרתיעה בפניות חדות.
  • באתר האינטרנט הרשמי ובשנתון 1986 נכתב שדיוק היה הישן ביותר מבין כל קטרי המסילה הצרה. עם זאת, סקארלווי ורנייאס ישָׁנים יותר ממנו, היות והם נבנו בשנים 1864 ו-1865/6 בהתאם, ואילו דיוק נבנה בשנת 1879. הטעות ככל הנראה נובעת מן העובדה שאב הטיפוס של דיוק יָשָׁן יותר מכל שלושתם, היות ונבנה בשנת 1863. על אריזת הצעצוע מבית "ארטל" נכתב בטעות שדיוק נבנה בשנה זו.
  • דיוק היה קטר המסילה הצרה הראשון שהתבסס על קטר שאינו של רכבת טאליל'ין.
  • אף שלא הופיע מאז העונה הרביעית נצבע דיוק מחדש בגוון חוּם בהיר יותר בעבור העונה השישית. כמו כן נצבעה לוחית בלמי הרתיעה שלו בגוון חוּם זה במקום באדום, קרוב לוודאי בשל העובדה שהשימוש בדגמים הקטנים של קטרי המסילה הצרה הופסק באותה העת, ובכך הצביעה לא הסתיימה.
  • הדגם, לוח השם ויציקת הפָּנים של דיוק נמצאים כיום בבעלותו של ThomasTankMerch, משתמש טוויטר.
רכבת מִיד סודור
דיוקסטנליפלקוןסטיוארט
סמאדג'ר
רכבת סקארלווי
סקארלווירנייאססר הנדלפיטר סםראסטידאנקןאייבו יודיוקפְרֶדדגם 5
ברטרםמייטי מקפרדילוּקפרוטאוס