FANDOM

ערך זה עוסק בפרק. ייתכן שהתכוונתם לרכבת.

"הנה הדג המעושן!"
"למי אכפת? זה שוקו [במקור: קקאו] מצוין."
— השומר והמסיק

הדג המעושן המעופף (באנגלית: The Flying Kipper) הוא הפרק התשעה עשר של העונה הראשונה.

עלילה

ליל חורף אחד, לאחר סיום יום עבודתו, נהגו של הנרי מודיע לו כי הם ייצאו מוקדם בבוקר לצורך הובלת רכבת המכונה "הדג המעושן המעופף", רכבת מהמזח הנושאת דגים מהנמל ליבשת. הנהג אומר להנרי כי מרוב שהפחם המיוחד שלו עובד כל כך טוב, המפקח השמן יתיר לו להוביל את רכבת האקספרס במידה שהובלת "הדג המעושן המעופף" תתבצע באופן חלק. המחשבה של הנרי על כך משמחת אותו מאוד.

מוקדם בבוקר למחרת, מגיע הנרי אל המזח, ומוכן לאסוף את הדג המעושן המעופף. הכל הולך כשורה, והנרי יוצא מהנמל ללא תקלה. לאחר שהוא גורם לקרונות הסגורים לבוא איתו מהר ובשקט, מתחיל הנרי להנות ממסעו, בעוד שהוא מתפעל מהאזור הכפרי עם עלות השחר.

עד מהרה, מגיע הנרי לסמפור צהוב המורה על "סכנה". בהתחלה מתכונן הנהג של הנרי לעצירה, עד שהוא רואה שהסמפור שאחריו מורה למטה, מה שמעיד על כך שהמסילה שלפניהם פנויה. עם זאת, מרשה הנהג להנרי להמשיך במהירות מלאה. אולם, מה שהנהג אינו יודע הוא שהמסוט המוביל מהמסילה הראשית לעקלתון קפא, ושהסמפור שאמור היה להיות במצב "סכנה" נדחף מטה תחת לחץ מהשלג.

במסילה צדדית נמצאת רכבת משא שחנתה על מנת לאפשר לדג המעושן המעופף לעבור, וצוות הקטר שותה קקאו בקרון הבילום. עם זאת מבחין הצוות שכמעט הגיע הזמן להנרי לעבור, וקמים על מנת לחזור לקטר שלהם. הם בדיוק מספיקים לצאת, מאחר שהנרי מגיח לעבר המסילה הצדדית במהירות מלאה בעוד שאינו מסוגל לעצור, והוא מתנגש ישירות בירכתי הרכבת ובכך נוצר הרס ענק שבו קרון הבילום נהרס לחלוטין והנרי יורד מהמסילה.

כעבור כמה שעות נכנס מאמץ הפינוי לעיצומו. הנהג והמסיק של הנרי קפצו החוצה לפני התאונה, אבל הנרי נותר מוכה תדהמה על צידו. המפקח השמן מגיע לדבר עם הנרי ומבטיח לו בנימוס שהתאונה לא נגרמה באשמתו, אלא שהיא נגרמה על ידי מזג האוויר. אחר כך, הוא אומר להנרי שהוא ישלח אותו לקְרוּ (Crewe), מקום מעולה לקטרים חולים. בנוסף לתיקוניו הוא יקבל מבנה גוף חדש ותא בעירה גדול יותר. כתוצאה מכך ירגיש הנרי טוב יותר בהרבה וכבר לא יזדקק לפחם מיוחד.

כעבור כמה שבועות, חוזר הנרי מִקרוּ. על אף שהוא נהנה שם, הוא שמח לשוב אל האי סודור. הרבה אנשים ממתינים בתחנה כדי לברך את שובו הביתה, ולראותו במבנה גופו החדש. כשהוא עובר, הוא נראה כל כך חזק ומפואר, עד שהקהל מריע לכבודו שלוש פעמים, למרבה תודתו של הנרי. כיום, הרבה ילדים מאחרים לבית הספר לעתים קרובות, כאשר הם מחכים לראות את הנרי חולף, ולעתים קרובות הם רואים אותו סוחב את רכבת האקספרס. הוא מסוגל לסחוב אותה כל כך טוב עד שגורדון חש קנאה, אך זהו סיפור אחר.

דמויות

מקומות

טריוויה

  • פרק זה מבוסס על הסיפור בעל אותו השם מהספר "הנרי הקטר הירוק", מספרי "סדרת הרכבות".
  • אחד הפועלים שבנמל דומה לרינגו סטאר.
  • ישנם אזכור לפרק "פחם" וידיעה מוקדמת עבור הפרק "שריקות והתעטשויות".
  • כשהקריין מדבר על הנמל נראה קטר בלתי מזוהה שנוסע ברקע; משוער שהקטר הזה הוא הקטר מבית "מרקלין".
  • לאחר בדיקה מדוקדקת יותר, ייתכן כי הקטר שבראש רכבת המשא הוא ג'יימס.
  • להנרי כבר אין קשתות גלגלים לאחר בנייתו מחדש, אבל מאוחר יותר, הוא מקבל אותן מחדש בעונה הבאה.

שגיאות

  • להנרי יש שני פנסים לאחר שהוא יוצא מהנמל, ומאבד אחד שהיה ליד צידו השמאלי אשר היה שם לפני שהוא יצא מהנמל.
  • בשתי סצנות, ברור שהפנסים של הנרי הן נורות קטנות, מאחר והן בולטות החוצה. בנוסף לכך, ניתן גם לראות חוטים כחולים המחוברים אל הנורות.
  • הפנסים של הנרי מוסרים עבור ההתרסקות, ולאחר מכן מוחזרים לאחר שהוא נשמט מהפסים.
  • המסילה שליד רכבת המשא נעלמת ומופיעה מחדש מספר פעמים.
  • בשני התקריבים האחרונים של הנרי, הוא נמצא במבנה הגוף הישן שלו. בפרק הקודם, היה תקריב כמעט זהה של הנרי במבנה גופו החדש. מכך, ניתן לשפוט שהפרקים צולמו בו זמנית, ושהעורכים התבלבלו בין הקטעים.
  • סידור הקרונות בדג המעושן המעופף משתנה כשהנרי מוסט למסילה הצדדית.
  • הנרי נמצא חלקית במבנה החדש שלו עם כיפתו השנייה כשהוא מתרסק.
  • כשהנרי מגיע אל האור הירוק, ניתן לראות את קצה הסט ממול.
  • ישנה יד הדוחפת את הנרי כשהוא מתרסק ברכבת המשא.
  • ככל הנראה, הנרי מתנגש ברכבת המשא שלוש פעמים.
  • חלק מהתקריבים של הנרי לאחר התאונה מושהים; ניתן להבחין זאת מאחר והאדים מרחפים באוויר ללא תנועה.
  • ניתן לראות את קצה הסט בפינה השמאלית העליונה כשהנרי חוזר דרך הוויאדוקט.

גלריה