תומספדיה
Advertisement
תומספדיה
אם התכוונתם למשמעות אחרת, ראו הנרי (פירושונים).

הנרי (באנגלית: Henry) הוא קטר נוסעים ומשא ירוק בעל קרון עזר. הנרי עובד בקו הראשי של הרכבת הצפון-מערבית, ובמקור היה אב טיפוס כושל שהזדקק לפחם מיוחד מוויילס לשיפור ביצועיו. לאחר שנקלע לתאונה בעת הובלת הרכבת "הדג המעושן המעופף" עבר הנרי שיפוץ מקיף והוא נבנה מחדש.

ביוגרפיה

הנרי נבנה בסביבות 1919, זאת באמצעות תוכניות שנגנבו מסר נייג'ל גרזלי. הנרי נבנה כמעין הכלאה בין סוגי הקטרים GNR/LNER Class A1 ו-GNR C1 Atlantic. על אף כשלים בעיצובו נמכר לסר טופְּהם הַאט, שהזדקק נואשות לקטר נוסף, בשנת 1922. הנרי גרם בעיות רבות למפקח השמן כשהגיע לראשונה לסודור. הנרי היה אנוכי, שהה בתוך מנהרה וסירב לצאת מתוכה בטענה כי הגשם היה הורס את צבעו. לאחר מספר ניסיונות כושלים להוציא אותו, הוא נכלא במנהרה עד שגורדון התקלקל בזמן שהוביל את רכבת האקספרס. מכיוון שאדוארד לא יכל להזיז את הרכבת לבדו הציע המפקח השמן להוציא את הנרי מהמנהרה כדי לעזור. עם עזרתו של אדוארד השיב הנרי את הרכבת בשלום.

פעם נשלח הנרי לפנות חסימה במנהרה, אבל נדחף החוצה על ידי פיל כשנכנס אליה. הפועלים נתנו לפיל קצת מים, אבל הנרי הבהילו וגרם לו להתיז עליו מים. לאחר שגורדון וג'יימס סבלו מהשפלות משלהם פתחו שלושת הקטרים הגדולים בשביתה. המפקח השמן לא התיר זאת ונעל אותם במחסן למשך ימים רבים. עם זאת, הם שוחררו לאחר שהבטיחו לעבוד במרץ.

מערכותיו של הנרי החלו להתקלקל בשל פגמי עיצוב ו"מחלות" מהן סבל בתוך המנהרה. הנרי פיתח בעיות לחץ קיטור שעליהן התלונן ללא הרף. עם זאת הוא מצא קצת אהדה, במיוחד כשהדבר גרם לו להתעכב. סוף סוף התחיל המפקח השמן לברר את הסוגייה. המסיק של הנרי סיפר לו על רכישת פחם מוויילס. כשהפחם הוולשי הגיע השתפרו ביצועיו של הנרי באופן מהותי, עד כדי היותו בר השוואה לגורדון.

הנרי המשיך לפעול על פחם ולשי, עד שנקלע לתאונה עם רכבת משא כשהוביל את רכבת הדגים "הדג המעושן המעופף". הנרי נשלח למוסך קרו בשנת 1935, בו נבנה מחדש כקטר מסדרת 5MT מעיצוב סטנייר. לאחר שובו גרם לגורדון לחוש קנאה. בהמשך לימד הנרי את גורדון וקבוצת בנים צעירים לקח באמצעות צפירה והתעטשות.

כשגורדון החל להיכנס לדיכאון התגרה בו הנרי ואמר לו שהוא היה זקוק לניקוי, וזה היה מרגש אותו. כדי לשמח את גורדון הזמין המפקח השמן את אחיו של גורדון, פליינג סקוטסמן, לביקור בסודור. הנרי קינא בעובדה שהיה לאורח קרון עזר נוסף. דאק הציע להנרי שישה קרונות עזר. הנרי התרגש והסכים, אך לבסוף נראה טיפשי כשגילה שהם מלאים בבוצת דוודים.

הנרי הצטייר כחובב טבע, והמקום האהוב עליו הוא היער. בשל אהבתו ליער, הוא עזר בשטילת עצים לאחר שסערה החריבה את היער, ואף עזר לפועלים לקצץ את העצים שהפריעו למסילה. לעתים, היו להנרי רגשות לעצים, והוא אף ניסה למנוע את כריתות עץ הברוש ו"עץ המשאלות".

הנרי התגורר באי סודור להרבה שנים. הוא לא מוכן להיות בשום מקום אחר, ואוהב כל חלק מהאי. בדרך כלל הוא מחונך, אך לפעמים הוא יהיר ושווא. הוא אוהב להקניט את הקטרים הצעירים, כמו פיטר סם וג'יימס. הנרי חרוץ, והוא שואף להיות קטר מועיל ולגרום גאווה למפקח השמן.

אישיות

הנרי לרוב מתנהג כהלכה, אך לפעמים יהיר. הנרי חרוץ בליבו, אך התקפי ה"חולי" שלו מפריעים לעבודותיו. ההתקלקלויות שלו כמעט תמיד קשורות לדוּד שלו בצורה כלשהי.

בסדרת הטלוויזיה הוצג הנרי עם אישיות אדיבה ועדינה יותר בהרבה. הוצג שהוא בעל אהבה לטבע כפי שהוכח בפרק "היער של הנרי". אישיות זו המשיכה לשמש גם בעונות החדשות יותר, ומעת לעת הוצג הנרי גם כמעין פעיל סביבתי, היות והוא ניסה למנוע את כריתות עץ האורן הגבוה ו"עץ המשאלות".

בעונות החדשות יותר מוצג הנרי כקטר "לא בהיר" במיוחד ואף דאגן, כפי שתואר במספר פרקים. אישיות דאגנית זו שימשה גם בסרט הקצר "ההרפתקה מתחילה", ובכך נוצר ניגוד מוחלט לגרסה המקורית של "הסיפור העצוב של הנרי". מעת לעת הוצג שהוא היה מצוברח או הַבלִי ויהיר אך מאושר, חזק וחריף מוח, באופן דומה לעונות הקודמות.

מפרט טכני

אב טיפוס

ההיסטוריה של הנרי יוצאת מן הכלל. הוא נבנה מתוכניות כושלות שנוצרו עבור סוג A1 של סר נייג'ל גרזלי. התוכניות נגנבו מגרזלי על ידי חברה מתחרה. התוצאה הייתה הכלאה בין קטרי GNR A1 Pacific ו-GNR C1 Atlantic, עם סידור גלגלים 4-6-0. בגרסה זו, הנרי פיתח בעיות ביצועים בשל פגמי עיצוב, אשר נוצרו תוך כדי שהותו במנהרה. הנרי לא יכל לתפקד בצורה תקינה, ולא הצליח לצבור די חום כדי להשיג לחץ קיטור מספק. תא הבעירה שלו היה קטן מדי.

בעצה מהמסיק של הנרי, המפקח השמן הזמין פחם איכותי מויילס, מה שגרם לשיפור מהותי בביצועים של הנרי. כאשר הנרי סבל בתאונה מנזקים חמורים, הוא נשלח למוסך קרו, ושודרג לקטר 5MT "בלאק פייב" של סטנייר, עם סידור גלגלים 4-6-0.

צביעה

הנרי צבוע בצביעה הירוקה של הרכבת הצפון-מערבית עם פסים אדומים וצהובים. המספר '3' צבוע על צידי קרון העזר בצבע צהוב. במקור היה הנרי צבוע ירוק LNER, אבל נצבע מחדש בכחול NWR עם פסים אדומים וצהובים בסוף הספר "שלושת קטרי הרכבת" ונשאר כך עד התחלת הספר "קטרים בעייתיים". בסיפור "הנרי והרכבת המהירה", הוא נצבע אדום כתמתם כשכבת יסוד בטרם הוחזר צבעו הירוק הרגיל.

טריוויה

  • הנרי הופיע ב"סדרת הרכבות" פעמים רבות יותר מכל קטר אחר. הוא הופיע הן במספר הספרים הגבוה ביותר והן במספר הגבוה ביותר של סיפורים בודדים.
  • האזכור לכך שהנרי הוזמן במקור כקטר רובינסון אטלנטיק בספר "סודור: קריאה בין השורות" מסתמך על איוריו המקוריים של אודרי לספר "שלושת קטרי הרכבת", בהם הוא מוצג כבעל סידור גלגלים 4-4-2 ומעיצוב אייווט.
  • בסיפור השנתי "מאחלים חג מולד שמח" משנת 1997 התגלה כי שם המסיק של הנרי היה טד. בסיפור כתב העת "הנרי עוזר", נהגו של הנרי הוא ביילי הזקן.
  • הדגם של הנרי שהיה שייך לאודרי היה בעייתי בדיוק כמו הדמות: הוא מעולם לא תפקד כהלכה. בנובמבר 2020 התגלה הדגם של הנרי במוזיאון המסילה הצרה בטאווין. קודם לכן נטען למשך שנים שהדגם הושמד, טענה שחוזקה לאור העובדה שאודרי לא הכין דגם חדש במקומו: על פי המוזיאון עבד אודרי על תיקון הדגם זמן מה לפני פטירתו בשנת 1997. נכון להיום נמצא הדגם בקופסת תצוגה מזכוכית ובמצב ירוד באופן ניכר; מוטות החיבור, גלגלי ההנעה האמצעיים וגלגלי החוגון חסרים, ואילו צבעם של גלגלי ההנעה שנותרו התקלף. הצביעה כולה בלויה למדי אף היא. חלקיו החסרים של הדגם מאוחסנים כיום בתוך קופסה לידו.
  • הנרי הוא הדמות השלישית שהודחה מ"צוות הקיטור" אחרי אדוארד וטובי. עם זאת, לדברי איאן מקיו תוכנן שהנרי ישאר במחסן הקטרים טידמת'.
  • מבין שלושת אלו, הנרי הוא היחיד שלא קיבל תפקידים מהותיים לאחר שהודח מקבוצת הדמויות הראשיות. אולם, הוא הופיע פעמים רבות יותר לעומת השניים האחרים.
  • בדיבוב היווני של העונות הראשונה עד השביעית נקרא הנרי "צ'ארלי". הוא נקרא בשמו המקורי החל מהעונה השלוש עשרה, ככל הנראה במטרה למנוע בלבול עם צ'ארלי.
  • אחד הדגמים של הנרי מוצג ביפן במוזיאון דגמי הרכבות "הארה" (בעבר באולפני ניטרוגן) ועוטה את פניו העצובים. דגם אחר הוצג בפארק דרייטון מנור לצד שאר קטרי "צוות הקיטור", סר טופְּהם הַאט, עוזריו ומכוניתו במחסן טידמת', עם פניו השמחים. דגם אחר הוצג במוזיאון הבריטי עם פניו המותשים שנוצרו לעונה הרביעית אך מעולם לא שימשו בה.
  • המוצרים היחידים שהציגו את הנרי במבנהו המקורי הם צעצוע משיכה לאחור קטן ואב טיפוס שתוכנן ל"סדרת אוסף קטרי תומס" (Thomas Engine Collection Series).
  • כשהשימוש בלוחות שמות עדיין נעשה בסדרה, מעולם לא צולם הנרי עם לוח שם כשהוא במבנהו החדש.
  • המדבב מרטין שרמן אישר בראיון עם אתר המעריצים "האי סודור" שנבחן במקור לתפקידו של הנרי, אך הוא קיבל את תפקידיהם של תומס ושל פרסי במקום זאת.
  • הנרי, תומס וג'יימס הם הדמויות היחידות שדיברו בכל אחד מהספיישלים. לצד גורדון, הם גם הדמויות היחידות שהופיעו בכל אחד מהם.
  • בסרטון הרשת "עודנו חברים הכי טובים" נאמר שהסיבה הרשמית לכך שהנרי הועבר לוויקרסטאון הייתה בשל הקרבה לעבודתו, קרי הובלת רכבות ליבשת כמתואר בסרטים "סיפור האמיצים" ("סיפור על אומץ") ו"מסע מעבר לסודור".
  • הנרי הוא הקטר השני שקיבל מספר ב"סדרת הרכבות".

הרכבת הצפון-מערבית
תומסאדוארד (אדי)הנריגורדוןג'יימספרסיטובידאקדונלד ודאגלסאוליברדייזיבוקובֶּרקטר מפעל התחזוקהפיפ ואֶמה
ביל ובןהארוויאמיליפרגוסארתורמרדוקמוֹלינווילרוזיויףביליסטנליהאנקפלורהויקטורצ'ארליבַּאש ודאשפרדיננדסקראףבלפורטרטימותימריוןגליןראייןרֶבֶּקהניהסונידיזלמייביסדרקדיזל 10ארי ובֶּרטסולטידניסדֶן (דַן)דארטסידניפקסטוןנורמןפיליפהוגופליןוינסטוןסטפורד
Advertisement