FANDOM

אם התכוונתם למשמעות אחרת, ראו הנרי (פירושונים).

הנרי (באנגלית: Henry) הוא קטר נוסעים ומשא ירוק בעל קרון עזר. הנרי עובד בקו הראשי של הרכבת הצפון-מערבית, ובמקור היה אב טיפוס כושל שהזדקק לפחם מיוחד מוויילס לשיפור ביצועיו. לאחר שנקלע לתאונה בעת הובלת הרכבת "הדג המעושן המעופף" עבר הנרי שיפוץ מקיף והוא נבנה מחדש.

ביוגרפיה

הנרי נבנה בסביבות 1919, זאת באמצעות תוכניות שנגנבו מסר נייג'ל גרזלי. הנרי נבנה כמעין הכלאה בין סוגי הקטרים GNR/LNER Class A1 ו-GNR C1 Atlantic. על אף כשלים בעיצובו נמכר לסר טופְּהם הַאט, שהזדקק נואשות לקטר נוסף, בשנת 1922. הנרי גרם בעיות רבות למפקח השמן כשהגיע לראשונה לסודור. הנרי היה אנוכי, שהה בתוך מנהרה וסירב לצאת מתוכה בטענה כי הגשם היה הורס את צבעו. לאחר מספר ניסיונות כושלים להוציא אותו, הוא נכלא במנהרה עד שגורדון התקלקל בזמן שהוביל את רכבת האקספרס. מכיוון שאדוארד לא יכל להזיז את הרכבת לבדו הציע המפקח השמן להוציא את הנרי מהמנהרה כדי לעזור. עם עזרתו של אדוארד השיב הנרי את הרכבת בשלום.

פעם נשלח הנרי לפנות חסימה במנהרה, אבל נדחף החוצה על ידי פיל כשנכנס אליה. הפועלים נתנו לפיל קצת מים, אבל הנרי הבהילו וגרם לו להתיז עליו מים. לאחר שגורדון וג'יימס סבלו מהשפלות משלהם פתחו שלושת הקטרים הגדולים בשביתה. המפקח השמן לא התיר זאת ונעל אותם במחסן למשך ימים רבים. עם זאת, הם שוחררו לאחר שהבטיחו לעבוד במרץ.

מערכותיו של הנרי החלו להתקלקל בשל פגמי עיצוב ו"מחלות" מהן סבל בתוך המנהרה. הנרי פיתח בעיות לחץ קיטור שעליהן התלונן ללא הרף. עם זאת הוא מצא קצת אהדה, במיוחד כשהדבר גרם לו להתעכב. סוף סוף התחיל המפקח השמן לברר את הסוגייה. המסיק של הנרי סיפר לו על רכישת פחם מוויילס. כשהפחם הוולשי הגיע השתפרו ביצועיו של הנרי באופן מהותי, עד כדי היותו בר השוואה לגורדון.

הנרי המשיך לפעול על פחם ולשי, עד שנקלע לתאונה עם רכבת משא כשהוביל את רכבת הדגים "הדג המעושן המעופף". הנרי נשלח למוסך קרו בשנת 1935, בו נבנה מחדש כקטר מסדרת 5MT מעיצוב סטנייר. לאחר שובו גרם לגורדון לחוש קנאה. בהמשך לימד הנרי את גורדון וקבוצת בנים צעירים לקח באמצעות צפירה והתעטשות.

כשגורדון החל להיכנס לדיכאון התגרה בו הנרי ואמר לו שהוא היה זקוק לניקוי, וזה היה מרגש אותו. כדי לשמח את גורדון הזמין המפקח השמן את אחיו של גורדון, פליינג סקוטסמן, לביקור בסודור. הנרי קינא בעובדה שהיה לאורח קרון עזר נוסף. דאק הציע להנרי שישה קרונות עזר. הנרי התרגש והסכים, אך לבסוף נראה טיפשי כשגילה שהם מלאים בבוצת דוודים.

הנרי הצטייר כחובב טבע, והמקום האהוב עליו הוא היער. בשל אהבתו ליער, הוא עזר בשטילת עצים לאחר שסערה החריבה את היער, ואף עזר לפועלים לקצץ את העצים שהפריעו למסילה. לעתים, היו להנרי רגשות לעצים, והוא אף ניסה למנוע את כריתות עץ הברוש ו"עץ המשאלות".

הנרי התגורר באי סודור להרבה שנים. הוא לא מוכן להיות בשום מקום אחר, ואוהב כל חלק מהאי. בדרך כלל הוא מחונך, אך לפעמים הוא יהיר ושווא. הוא אוהב להקניט את הקטרים הצעירים, כמו פיטר סם וג'יימס. הנרי חרוץ, והוא שואף להיות קטר מועיל ולגרום גאווה למפקח השמן.

אישיות

הנרי לרוב מתנהג כהלכה, אך לפעמים יהיר. הנרי חרוץ בליבו, אך התקפי ה"חולי" שלו מפריעים לעבודותיו. ההתקלקלויות שלו כמעט תמיד קשורות לדוּד שלו בצורה כלשהי.

בסדרת הטלוויזיה הוצג הנרי עם אישיות אדיבה ועדינה יותר בהרבה. הוצג שהוא בעל אהבה לטבע כפי שהוכח בפרק "היער של הנרי". אישיות זו המשיכה לשמש גם בעונות החדשות יותר, ומעת לעת הוצג הנרי גם כמעין פעיל סביבתי, היות והוא ניסה למנוע את כריתות עץ האורן הגבוה ו"עץ המשאלות".

בעונות החדשות יותר מוצג הנרי כקטר "לא בהיר" במיוחד ואף דאגן, כפי שתואר במספר פרקים. אישיות דאגנית זו שימשה גם בסרט הקצר "ההרפתקה מתחילה", ובכך נוצר ניגוד מוחלט לגרסה המקורית של "הסיפור העצוב של הנרי". מעת לעת הוצג שהוא היה מצוברח או הַבלִי ויהיר אך מאושר, חזק וחריף מוח, באופן דומה לעונות הקודמות.

מפרט טכני

אב טיפוס

ההיסטוריה של הנרי יוצאת מן הכלל. הוא נבנה מתוכניות כושלות שנוצרו עבור סוג A1 של סר נייג'ל גרזלי. התוכניות נגנבו מגרזלי על ידי חברה מתחרה. התוצאה הייתה הכלאה בין קטרי GNR A1 Pacific ו-GNR C1 Atlantic, עם סידור גלגלים 4-6-0. בגרסה זו, הנרי פיתח בעיות ביצועים בשל פגמי עיצוב, אשר נוצרו תוך כדי שהותו במנהרה. הנרי לא יכל לתפקד בצורה תקינה, ולא הצליח לצבור די חום כדי להשיג לחץ קיטור מספק. תא הבעירה שלו היה קטן מדי.

בעצה מהמסיק של הנרי, המפקח השמן הזמין פחם איכותי מויילס, מה שגרם לשיפור מהותי בביצועים של הנרי. כאשר הנרי סבל בתאונה מנזקים חמורים, הוא נשלח למוסך קרו, ושודרג לקטר 5MT "בלאק פייב" של סטנייר, עם סידור גלגלים 4-6-0.

צביעה

הנרי צבוע בצביעה הירוקה של הרכבת הצפון-מערבית עם פסים אדומים וצהובים. המספר '3' צבוע על צידי קרון העזר בצבע צהוב. במקור היה הנרי צבוע ירוק LNER, אבל נצבע מחדש בכחול NWR עם פסים אדומים וצהובים בסוף הספר "שלושת קטרי הרכבת" ונשאר כך עד התחלת הספר "קטרים בעייתיים". בסיפור "הנרי והרכבת המהירה", הוא נצבע אדום כתמתם כשכבת יסוד בטרם הוחזר צבעו הירוק הרגיל.

טריוויה

  • הנרי הופיע ב"סדרת הרכבות" פעמים רבות יותר מכל קטר אחר, והופיע הן ברוב הספרים והן ברוב הסיפורים הבודדים.
  • בסיפור השנתי מ-1997, "זה חג שכולו שמח", התגלה כי שם הנהג של הנרי היה טד. אולם, בסיפור המגזין, "הנרי עוזר", הנהג של הנרי הוא אולד ביילי.
  • הדגם של אודרי של הנרי היה בעייתי בדיוק כמו הדמות: הוא אף פעם לא עָבַד כמו שצריך. לבסוף, הדגם בוטל, אך לעולם לא הוחלף.
  • בעונה השבע עשרה קיבל הנרי פנסים קדמי ואחורי קבועים.
  • מסיבה כלשהי, על אף שבעיית הפחם המיוחד של הנרי כבר תוקנה בסוף העונה הראשונה, נעשה שימוש חוזר בנטייה זו בעונות חדשות יותר. הדבר הופסק בספיישל "מלך המסילה" כשגורדון שאל את טובי אם הנרי שוב הזדקק לפחם מיוחד, וטובי הצהיר שהבעיה תוקנה "לפני הרבה שנים".
  • אף חברת צעצועים מעולם לא ייצרה נוסח של הנרי במתכונתו המקורית.
  • המדבב מרטין שרמן אישר בראיון עם אתר המעריצים "האי סודור" שהוא נבחן במקור לתפקידו של הנרי אך לא קיבל את התפקיד.

הרכבת הצפון-מערבית
ביל ובןהארוויאמיליפרגוסארתורמרדוקמוֹלינווילרוזיויףביליסטנליהאנקפלורהויקטורצ'ארליבַּאש ודאשפרדיננדסקראףבלפורטרטימותימריוןגליןראייןרֶבֶּקהניהסונידיזלמייביסדרקדיזל 10ארי ובֶּרטסולטידניסדֶןדארטסידניפקסטוןנורמןפיליפהוגופליןוינסטוןסטפורד