אם התכוונתם למשמעות אחרת, ראו טובי (פירושונים).

"מה שטובי לא יודע לגבי שלוחות אינו שווה לדעת. טובי שלנו הוא קטר בעל ניסיון!"
סר טופְּהם הַאט, "המצב המסוכן של פרסי", העונה השנייה (תרגום חופשי)

טובי (באנגלית: Toby) הוא טראם קיטור שעובד בשלוחה של תומס עם הנרייטה, קרון הנוסעים הנקבי שלו. טובי חכם ותמיד מעוניין לשתף את ניסיונו ואת הידע שלו עם שאר הקטרים. הוא נוקט זהירות בכל עבודה שהוא מבצע, כך שהוא נקלע לתאונות לעתים נדירות מאוד.

בספרי "סדרת הרכבות" נלוות לטובי ולהנרייטה קרון נוסעים נוסף בשם ויקטוריה וקרון כבודה בשם אלזי.

ביוגרפיה

"סדרת הרכבות"

טובי נבנה על ידי ג'יימס הולדן במפעל סטרטפורד של רכבת גרייט איסטרן (GER) בסטרטפורד, לונדון, אנגליה ב-30 ביוני 1914. הוא שכן במקור בנמל גרייט יארמאות' שבנורפוק עם כמה מאחיו. כעבור זמן מה עבד ברכבת קלה עלומת שם באזור איסט אנגליה. בשנת 1951 הגיע טובי לעבוד במחצבה שבשלוחה של תומס לאחר שהרכבת הקלה נסגרה, מכיוון שהתברר כי החוק אסר על תומס לנוע על הרכבת הקלה של המחצבה ללא כיסויי גלגלים או מגינים. ג'יימס התגרה תחילה בטובי על רקע צביעתו המרופטת, אבל חדל להתגרות בו לאחר שהתנגש במכליות זפת.

כמו כן הסתבך טובי קלות עם קטר עיתוק דיזל בשם מייביס, מכיוון שזו סירבה להעתיק קרונות למקומות שבהם נדרשו. לאחר תאונה התפייסו שני הקטרים ונהיו לחברים טובים.

כשמייביס נשלחה לתחזוקה לאחר תאונה עם משאית ביצע טובי את עבודתה במחצבה, כך שפרסי נדרש לבצע את תפקידיו של טובי בנוסף לשלו. פעם נקלע טובי לשימוט במפגש כשהאדמה עלתה על המסילה והוא החליק לעבר הכביש. בהדרכת המסיק הצליח נהגו של טובי להחזירו למסילה תוך נסיעה לאחור. אלא שהמפקח השמן שמע על כך, אבל במקום לכעוס על טובי התלוצץ איתו ואמר לו שהיה עליו להשאיר את הכבישים למטרתם.

בשנת 2007 כבר התקשה טובי להסיע את הפועלים למחצבה מכיוון שלא היה להנרייטה מקום לשאת את כולם בבת אחת. בדרך כלל עזר בֶּרטי, אבל יום אחד הוא התקלקל והנרייטה הייתה כה צפופה עד שחלק מהפועלים נאלצו אף לנסוע במרפסת שלה. בעוברו של טובי על קטע מהקו שעבר דרך עיירה, הוא הספיק לעצור כשמכונית הגיחה מרחוב צידי וכמעט התנגשה בו. כדי להחמיר את המצב נכח שוטר שהבחין כי הפועלים נסעו במרפסת של הנרייטה. לאחר שהשוטר רשם דו"ח דיבר פקח עם מנהל המחצבה והסביר לו שהסעת נוסעים במרפסות של קרונות הייתה אסורה. עם זאת הצליח תומס לעזור לטובי כשמצא קרון ישן ובלוי בשם ויקטוריה, ששימשה כבית קיץ למשך שנים לאחר שהוסרה משירות. לבסוף שוחזרה ויקטוריה והיא עובדת כיום לצד טובי והנרייטה בקו שלהם.

"תומס הקטר וחברים"

לאחר מספר שבועות של גשם בדק טובי סכר לנזקים פוטנציאליים בשל עליית מי שיטפונות לאורך שלוחתו. בעת חצייה גילה טובי שהסכר החל להתמוטט וניסה להציל את עצמו, אבל הסכר קרס בדיוק כשטובי חצה גשר עץ. הגשר התנתק ונשא את טובי לכיוון מפל. הרולד הצליח להשליך קצה אחד של חבל לטובי ואת הקצה השני לפרסי, שגרר את טובי לחוף מבטחים. בעקבות כך התקיימה מסיבה לכבוד טובי והמפקח השמן שיבח את אומץ ליבו.

כשלקח את נכדיו לשפת הים החליט המפקח השמן לנסוע עם טובי לטיול בחיפוש אחר טירה, שהם גילו בנוסף לְמכרה. טובי חשש מן האווירה המפחידה של המכרה תוך סברה שהוא היה רדוף רוחות ועמד על המשמר למשך הלילה במהלך שחזורו. תומס סיפר לטובי על רוחו של "הלוחם הוותיק", שהיה למעשה קטר מסילה צרה בשם ברטרם. אחר כך הפכו שני הקטרים לידידים טובים והם מסיעים כיום מבקרים מן הטירה והמכרה ואליהם.

טובי עבר הרפתקאות שונות בחורף. ערפל סמיך הסתיר את מקום התאונה של תומס מפני טובי, וצופר הערפל ניזוק ממפולת הסלעים שתומס התנגש בה. למזלם הספיק סיריל אתת הערפל להניח נפץ על המסילה כדי להזהיר את טובי בדיוק בזמן. בתקופת החגים לא הצליח טובי לפנות את ערימות השלג בעצמו, כך שהזדקק לעזרתו של תומס בהובלת עץ חג המולד למסיבה בשלוחתו. חורף סוער אחד נדרש טובי להציל את כבשיו של האיכר מק'קול שנתקעו על צלע גבעה.

לפעמים סבור טובי שהוא ישן מדי וכי הוא לא קטר יאה, למשל כשגורדון כינה אותו "זחלן" בעלייה על גבעת גורדון או כשחשב שיוצג לראווה במוזיאון.

טובי קיבל צופר זמני בעל שלושה תווים כשפעמונו עבר ניקוי במוסך הקיטור. הצופר סייע להתריע לתומס ולגורדון שהמסילות היו חסומות. בשלב מסוים פחד מהצטלבות המסילות המסובכת בתחנת נאפפורד.

פעם אזל הפחם של טובי כשהוביל גרוטאות למגרש ולזוורת', ולאחר שנכשל כמה פעמים לעצור קטרים חולפים כדי לבקש חלק מפחמם החליט רג' להרים את טובי לאוויר כדי שהקטר הבא יוכל לראותו. עם זאת עבר תומס במקום וחשב שרג' עמד לגרוט את טובי. לאחר שהסיפור התפשט ברחבי האי לקחה אמילי את הנרייטה למגרש כדי לאפשר לטובי להסביר את האמת.

זמן קצר לאחר הגיעו של פיליפ פגש בו טובי לראשונה ונרתע מאופיו הפטפטני. פיליפ ניסה לשכנע את טובי להתחרות בו, אבל קטר הטראם היסס וגרם לפיליפ לסבור שטובי לא חיבב אותו. עם זאת, לאחר שטובי סיפר לו שהוא פשוט העדיף שקט ושלווה הפכו השניים לחברים טובים בין כה וכה. בסתיו נלחץ טובי כשפרסי סיפר לו ולתומס בדבר קול ששמע מתחת לגשר טחנת המים והכניס את שלושתם לבהלה כשהזכיר להם סיפור לפיו תיש קטן שרד בכך שחצה את הגשר ראשון וביקש מטרול לטרוף את אחיו הגדול. עד מהרה גילו השלושה שהקול הגיע בסך הכל מפרה.

לאחר שטובי לקח את הנרייטה למוסך הקיטור לחידוש הריפוד של מושביה, הוא קיבל קרון חלופי בשם האנה. עם זאת לא אהב טובי את האנה מכיוון שהפצירה בו לנסוע במהירות העולה על הבטוח וכמעט גרמה לו להישמט. הוא מאס בה עד מהרה ונטש אותה במסילה צדדית, אלא שג'יימס אסף אותה. עם זאת ברחה האנה ונקלעה לתאונה, כך שטובי לקח אותה לתיקונים במוסך הקיטור וגילה שהאנה והנרייטה היו למעשה אחיות. טובי התאחד עם הנרייטה והחל לעבוד איתה שוב.

טובי החליף את סטיבן בתפקידו באופן זמני כשסטיבן היה במוסך הקיטור, אבל נוסעיו לעגו לו. מאוחר יותר שינה את דעתם כשסיכל את גניבת כתר המלך גוֹדְרֶד.

אישיות

טובי אמנם ישן, אך הוא נבון, חרוץ ובקיא דיו בניהול שלוחות כדי להצדיק את תפעול הקו של תומס יחד עם דייזי לאחר תאונתו של פרסי עם קרונות המשא עד שובו של תומס. בינתו מאפשרת לו גם לרסן את קרונות המשא. אלא שגילו המפולג ועיצובו המיושן מחלישים אותו לעומת שאר הקטרים. אף שטובי תמיד מוכן לעבוד קשה ללא כל מהומה, הוא עשוי להיות חם-מזג מעת לעת, ובפרט כשקטרים חדשים, שחצנים ולא-מנוסים מכבידים עליו. עם זאת, עבודה במחצבה מרבה להקל על מצב רוחו מבלי לגרום צער לאף אחד, מלבד כמובן לנאמנתו הנרייטה.

מפעם לפעם סבל טובי מחוסר ביטחון, נטילת ספק ביכולותיו ואי ודאות באשר למעמדו כטראם קיטור ישן, והאמין שהוא לא קטר יאה, שהוא טוב רק כמוצג במוזיאון וכי אין לו כל ייחוד. אבל לרוב נוטה טובי להיות מאושר יותר. בנוסף על צללים עדינים של פחד על פני רוגע ונוחות, הוא נהנה מהשקט ומהשלווה של האזור הכפרי לאורך השלוחה של תומס. טובי אף נהנה מלהקשיב לציפורים בשובך שליד מחסנו, והוא ידידותי כלפי החזירים בחוות החזירים של האיכר טרוטר.

מפרט טכני

אב טיפוס

טובי שאב השראה מקטר טראם קיטור מסוג GER C53 0-6-0T של הרכבת הקלה ויזביץ'-אפוול (J70 בסיוג LNER) אותו ראו וילברט וכריסטופר אודרי בחופשה ביארמאות', ומכאן נבעו מקורותיו של טובי.

צביעה

בספרי "סדרת הרכבות" היה צבעו של טובי חוּם עם מגינים שחורים עם הכיתוב "LNER" (ראשי תיבות של "London and North Eastern Railway") בכתב צהוב על צדדיו. בהגיע לרכבת הקלה שונה צבעו לחוּם אפרפר עם מגינים אפורים. לאחר שעזר לג'יימס, הוא נצבע מחדש בחוּם שוקולד עם מסגרות בצבע זית ועם לוחות כחולים. בסדרת הטלוויזיה, טובי תמיד היה צבוע חוּם עם מגינים אפורים באופן קבוע. על טובי צבוע המספר 7 בצבע צהוב עם מסגרת אדומה.

טריוויה

  • בספר "תומס שב הביתה" מאוייר טובי בסיפור "רכבת הענק של טובי" עם פנים על חלקו האחורי בנוסף לחזיתו. זו הפעם היחידה בספרי "סדרת הרכבות" בה אוייר טובי עם שני פנים.
  • צליל הפעמון של טובי השתנה בעונה השנייה, שוחזר בעונה הרביעית והוחלף בצליל הפעמון של פלורה החל מהספיישל "גיבור הפסים".
  • טובי הוא הקטר האהוב על כריסטופר אודרי, וזאת משום שהוא ואביו קיבלו הזדמנות לנסוע בתא הנהג של קטר J70.
  • בסדרת ההנפשה הממוחשבת נהוג טובי בעיקר מתא הניהוג האחורי במקום זה הקדמי.
  • ב ראיון עם אתר "האי סודור" הצהיר אנדרו ברנר שטובי היה בין הדמויות האהובות עליו, יחד עם ג'יימס, ביל ובן.
  • במציאות, טובי היה הקטר היחיד מסוגו ומסגנונו שעדיין היה קיים.
הרכבת הצפון-מערבית
ביל ובןהארוויאמיליפרגוסארתורמרדוקמוֹלינווילרוזיויףביליסטנליהאנקפלורהויקטורצ'ארליבַּאש ודאשפרדיננדסקראףבלפורטרטימותימריוןגליןראייןרֶבֶּקהניהסונידיזלמייביסדרקדיזל 10ארי ובֶּרטסולטידניסדֶן (דַן)דארטסידניפקסטוןנורמןפיליפהוגופליןוינסטוןסטפורד