FANDOM

"עשיתי משהו רע מאוד..."
— לוּק, "תעלומה בהרים הכחולים" (תרגום חופשי)

לוּק (באנגלית: Luke) הוא קטר מְכָל-אוכף מסילה צרה ממוצא אירי. לרוב עובד לוּק במחצבת ההרים הכחולים שבמסילת סקארלווי.

ביוגרפיה

לוּק הגיע לסודור ממדינה שכנה (מבריטניה או מאירלנד). הוא תמיד חלם להגיע לסודור ושמח מאוד לעבוד שם. הוא הגיע לסודור יחד עם ויקטור, שהיה אז צהוב במקום אדום ולא דיבר אנגלית. מרוב שלוּק התרגש להתחיל לעבוד, הוא ביקש מהפועלים להוריד אותו מן האונייה לפני ויקטור. עם זאת, כשהורידו אותו, הוא התנגש בוויקטור בטעות, והפיל אותו מן הסיפון לתוך הים.

בסופו של דבר, ויקטור חולץ וקיבל מקום קבוע במוסך הקיטור, אבל לוּק לא היה מודע לכך. הוא סבר שוויקטור נשלח למפעל ההתכה, והאשים את עצמו בגרימת התאונה בשל חוסר סבלנותו. כשהגיע למחצבת ההרים הכחולים, הוא סיפר לקטרי המסילה הצרה מה קרה. הקטרים פחדו שבמידה והמפקחים היו מגלים מה עשה לוּק, הם היו מגרשים אותו. כתוצאה מכך, הם התירו ללוּק להישאר במחצבה, שם הוא היה מוסתר מכל עין.

יום אחד, הכל השתנה כשתומס נשלח להחליף את פקסטון במחצבה, לאחר שפקסטון הזדקק לתיקונים. במהלך היום השני לשהותו, הוא פגש את לוּק מספר פעמים, על אף שהקטרים האחרים סירבו שמישהו ידע עליו דבר. לבסוף, סקארלווי נעתר וסיפר לתומס על לוּק, אם כי הוא סירב להסביר מה לוּק עשה, והורה לתומס שלא לספר לאף אחד.

לבסוף התחיל לוּק לחבב את תומס לאחר שתומס מנע מסקארלווי להתנגש ברוקי. השניים התיידדו מיד, ולוּק סוף סוף הודה לתומס מה הוא עשה. תומס היה נחוש לעזור ללוּק, והחליט לחפש את "הקטר הצהוב" שעליו לוּק סיפר. לבסוף התברר לתומס שהקטר היה ויקטור, וכי השרשראות שחיברו אותו אל האונייה היו אז שבורות.

תומס מיהר בחזרה לספר ללוּק מה הוא גילה, אבל קטרי המסילה הצרה חשבו שתומס סיפר לוויקטור על לוּק, ושהוא לא קיים את הבטחתו. כשהקטרים נסוגו לאזורים הגבוהים של המחצבה ניסה תומס לעקוב אחריהם בנואשות ואף נסע על המסילה הצרה, דבר שכמעט גרם לו ליפול מצוק. לוּק הצליח להציל את תומס והצית את הידידות מחדש, בטרם למד מוויקטור (תומס ביקש מפקסטון להביא אותו אל המחצבה) על המאורעות האמיתיים רגעים ספורים לאחר מכן. לבסוף, לאחר שגילה כי הייתה זו רק תאונה וכי ויקטור לא נגרט הרגיש לוּק מאושר, והמפקח הרזה קיבל אותו לצוות קטרי המסילה הצרה.

לימים התיידד לוּק עם אייל קטן שהתגלה במחצבת ההרים הכחולים. הוא ידע שהאייל לא היה שייך למחצבה ושחרר אותו חזרה לטבע בטירת אולפסטד. בנוסף התחלפו הוא ומילי בעבודותיהם ליום אחד.

במהלך חג המולד התבקש להוביל קרון שטוח ועליו עץ, אבל נתקע על גבעה והשתמש בכל חול האחיזה שלו. דאנקן, שנסע מאחוריו, התעצבן, וכשחלק מן העץ פגע בפניו, הוא התלונן לעבר לוּק. אלא שכשדאנקן הבין כי הוא פגע ברגשותיו של לוּק, הוא החליט לעזור ללוּק ולדחוף אותו.

אישיות

לוּק הוא קטר קטן ואמיץ בצבע ירוק אפונה, שהובא לסודור מארץ שכנה. למשך זמן ארוך, הוא הסתתר בפחד ובבושה עמוקה בתוך המנהרות והמערות במחצבת ההרים הכחולים מפני סוד אפל ונוראי שרק קטרי המסילה הצרה האחרים ידעו, והאמין כי הוא גרם לקטר צהוב ליפול אל תוך הים. למרבה המזל, הוא התיידד עם תומס ונתן בו אימון. תומס חקר את העניין ונודע לו כי הקטר הצהוב היה ויקטור, ושהתאונה לא הייתה באשמת לוּק. לוּק הוא טיפוס עדין, רגיש ושופע התלהבות, שלהוט לעבוד כחלק מן הצוות.

מפרט טכני

אב טיפוס

לוּק מבוסס על הקטר מס' 4256 מסוג "וורן" בעל סידור גלגלים 0-4-0ST שנבנה בשנת 1922, עם תוספת איטום לתא הנהג ובלמי רתיעה.

צביעה

לוּק צבוע בצבע ירוק אפונה עם פסים לבנים. השם שלו צבוע בכתב לבן על מכלו, ויש לו לוחיות מספר מפליז.

טריוויה

  • מספרו של לוּק נובע מן השנה שבה נבנה הקטר שעליו הוא מבוסס, 1922.
  • בעונה השבע עשרה קיבל לוּק פנס קדמי ומוט תאורה קבועים, לאור בקשתו של סם וילקינסון.
מסילת סקארלווי
סקארלווירנייאססר הנדלפיטר סםראסטידאנקןאייבו יודיוקפְרֶדדגם 5
ברטרםמייטי מקפרדילוּקפרוטאוס