תומספדיה
Advertisement
תומספדיה

המסיק (מהמילה הסקה; באנגלית: Fireman) מסייע בתחזוקת קטר הקיטור, וביחד עם הנהג הוא שומר על הקטר בשליטה ומעיר לו במידה שהוא נהיה בעייתי.

לרוב, במידה שהנהג חולה מחליף אותו המסיק ונוהג בקטר במקומו.

בזמן שהקטר בתנועה, הם גורפים את הפחמים לתוך האש ומקפידים על מפלס המים, וממלאים את מכלי המים או את קרון העזר של הקטר. לאחר סיום יום עבודה הם מרוקנים את האפר שהצטבר בתא הבעירה. כמו כן, הם מחברים קטרים לרכבות במקרה שאין עַתָּק בסביבה.

מדים

חליפת מסיק ברכבת הצפון-מערבית מכילה עניבה שחורה, חולצה לבנה ומעליה סרבל כחול, וכובע כחול. אולם, החל מהמעבר להנפשה ממוחשבת לובשים המסיקים מקטורן כחול ומכנסיים כחולים כהים הזהים לאלו של הנהגים.

טריוויה

  • המילה fireman תורגמה באופן שגוי ואירוני ל"כבאי" בדיבוב העברי הראשון של סדרת הטלוויזיה. התרגום הנכון בהקשר זה הוא "מסיק", האדם שתפקידו להבעיר וללבות את האש בדוודי קיטור (הסקה), ואילו "כבאי" הוא לוחם אש (firefighter).
  • בין העונות התשיעית והשש עשרה של "תומס הקטר וחברים" שימשו נהגים ומסיקים בעיקר כדמויות רקע וההתייחסות אליהם הייתה נדירה מאוד, אבל החל מהעונה השבע עשרה הם הופיעו לעתים קרובות יותר ועבדו באופן יותר מציאותי.
  • עד כה הוזכרו שמותיהם של שני מסיקים: סידני היבר (המסיק של אדוארד) וטד (המסיק של הנרי).
  • בדומה לרכבת רייבנגלאס-אסקדייל, לקטרים של רכבת ארלסדייל אין מסיקים, היות ונהגיהם מסוגלים למלא את אותם תפקידים שהמסיק מבצע בקטר רגיל, מפני שתאי הנהג שלהם אינם גדולים דיים.

גלריה

Advertisement