FANDOM

נאפפורד (Knapford; הגייה: napford) היא עיירה הנמצאת על שפך נהר אֶלְס, דרומית לטידמת'. בנאפפורד נמצאת גם תחנת הרכבת נאפפורד (Knapford Station), מבין התחנות הגדולות ביותר בסודור בסדרת הטלוויזיה. תחנת רכבת נוספת נמצאת בנמל המקומי.

היסטוריה

ב"סדרת הרכבות"

במשך מאות שנים היה האזור שמתחת לאלזברידג' מוצף במים, הן בגאות גבוהה והן בעת שיטפונות. מעת לעת נדמה שהאזור היה תמים דיו בכדי לפתות פולשים חסרי זהירות לבחור במסלול זה בפנים הארץ. ללא חריגים שקעו כולם בתוך האדמה הרטובה.

במהלך שנות השמונים של המאה ה-19 גילתה חברת הכרייה של אולפסטד עניין במחצבים (בעיקר עופרת) שהמתינו להימצא במפלס הגבוה מזרחית לבוצה; אבל ללא אדמה יציבה לא ניתן היה לכרות או להובילם מהמקום. בהתאם פנתה חברת הכרייה לחברת "א.ו. דרי ושות'", שעובדיה היו מנוסים בטיפול בבעיות ניקוז במזרח אנגליה (East Anglia). חברת "א.ו. דרי" הקימה סוללות לאורך המישורים צפונית ודרומית לנהר (שלאורכן עובר כיום קו הרכבת הראשי), ובנתה סכרי גאות. עברו הדרום-מזרחי של הנהר היה מוגן, אבל עברו השני נשאר פתוח במטרה לספק מאגר לזרם הנהר הרגיל, שהיה ניתן לניקוז מדי יום בעת שפל המים. כתוצאה מכך נשארה אדמת בוצה היכן שתושבי אלזברידג' יכולים היו להמשיך בחייהם, ומאחר שצד זה של הנהר היה האחד שהם העדיפו, הם כמעט ולא התנגדו לעבודות הניקוז של חברת "א.ו. דרי" במזרח.

תחנת הרכבת הנוכחית של נאפפורד היא השלישית שנבנתה באתר, ופעילה החל משנת 1956 כשסר צ'ארלס טופְּהם הַאט, שהיה מוטרד מצפיפות הנוסעים בטידמת', השיק את מיזם הפיתוח של נמל נאפפורד. כעת קיימות בנאפפורד שתי תחנות - תחנת המפגש ותחנת הנמל. עיירת נאפפורד הפיקה תועלת כנמל חלופי, אך מיקומה החשוף לא איפשר לה לספק את הפתרון הטוב ביותר לבעייתו של סר טופְּהם. אי לכך, בשנת 1966 נסע טופְּהם צפונה כדי לברר מה ניתן היה לעשות בארלסבורו.

אף שעיירת נאפפורד עצמה מהווה נקודת מפגש חשובה לרכבות, מיקומה שומם ועגמומי. נאפפורד היא עיירת רכבות וספנות, ומעטים גרים בה מלבד עובדי רכבת, פועלי נמל ומהנדסי ניקוז.

במפות רבות של סודור מתואר כי קו הרכבת הראשי מסתיים במפגש נאפפורד, אם כי בחלק מהספרים מוזכר כי תחנת המסוף היא טידמת'. יתר על כן נדמה שנאפפורד גדולה יותר מטידמת', בעוד וילברט אודרי הצהיר בספר "האי סודור: העם, ההיסטוריה והרכבות" כי נאפפורד קטנה יותר.

ב"תומס הקטר וחברים"

בסדרת הטלוויזיה, תחנת נאפפורד היא "התחנה הגדולה". התחנה בעלת גג זכוכית רחב ידיים. בתחנה עוברות בסך הכל שש מסילות, כאשר ארבע מהן עוברות דרך התחנה והשתיים האחרות מסתיימות בה. בתחנה מצויים מזנון, חדר נהגי הקטרים, בית הקפה ‏MC BUNN, המשרד של סר טופְּהם הַאט ודוכן ספרים. בשלב מסוים הוחלף דוכן הספרים בחנות צעצועים זמנית. בסרט "סיפור האמיצים" ("סיפור על אומץ") שונו תשתיות התחנה ונוסף צריח סמפורים מעל לקווי הרכבת.

בפרק "בעיות במערכת הכריזה" החליט סר טופהם לשדרג את מערכת הכריזה הציבורית לדגם חדש בשם TX-1000, אך הדבר גרם לבעיות בשל איכות השמע הירודה. במקומה הוחזרה מערכת הכריזה הישנה.

הרחוב הראשי נמצא אף הוא בעיירה.

טריוויה

  • שמה של נאפפורד נובע מהאזור הקהילתי של כנסיית נאפוול (Knapwell), בה כיהן וילברט אודרי כוויקאר.
  • נאפפורד נראתה בכל עונות הסדרה מלבד החמישית (בה הוחלפה בתחנת קירק רונאן), ובכל הספיישלים מלבד "התגלית הגדולה" ו"הצלה מהאי מיסטי", אף שהיא הוזכרה באחרון.
  • נאפפורד והתחנה עברו מספר שינויים לאורך השנים:
  • העונה השנייה:
  • הנמל ששימש כחלק מהרקע נעלם.
  • "תומס ומסילת הקסמים":
  • העיר שליד נאפפורד הוחלפה בעצים.
  • העונה השישית:
  • העיר שליד נאפפורד הוחזרה.
  • העונה השבע עשרה:
  • העתק של דוכן הספרים שנראה מאחורי מסילות #3 ו-#4 הוצב במגרש החנייה, ובכך מנע ממכוניות בגודל רגיל להיכנס לחניות.
  • כמו כן, מעמסת הכבודה חוסמת את חלק מסימוני מגרש החנייה.
  • העונה השמונה עשרה:
  • נוספו הצטלבויות למסילות הנכנסות לתחנה, ונוספו זיזים הדומים לאלו שנראו בארבע העונות הראשונות.
  • סיימון מרטין ושון אוקונור, משתמשי אתר המעריצים "האי סודור", עזרו באופן חלקי בעיצוב מחדש.
  • המסילות היוצאות מרציפים #3 ו-#4 מסתיימות באוטמי מסילה.
  • "ההרפתקה מתחילה":
  • נוסף מגרש עיתוק קטן לצד התחנה, הכולל מתקן פחם ומספר מחסנים ומסילות צדדיות. כמו כן נוספו זיזי סמפורים והצטלבויות מאחורי התחנה.
  • בסרט "המירוץ הגדול" חשף כרוז התחנה כי שירותי אוטובוסים אל הרחוב הראשי יוצאים מחזית התחנה בכל עשר דקות.