FANDOM

ערך זה עוסק בקטר הדיזל. ייתכן שהתכוונתם לספר בסדרת "ספריית סיפורי תומס שלי".

ראסטי (באנגלית: Rusty) הוא קטר דיזל זעיר המשמש לביצוע עבודות תחזוקה ועבודות מזדמנות ברכבת סקארלווי.

ביוגרפיה

ב"סדרת הרכבות"

ראסטי נבנה על ידי ראסטון את הורנסבי בע"מ בלינקולן, אנגליה. הוא נרכש ישירות מהבונים על ידי סר הנדל בראון בשנת 1957 על מנת לסייע לסר הנדל ולפיטר סם. בזמן שאלה ניהלו נוסעים ומשאות, ראסטי תיקן את תשתית המסילה העתיקה יחד עם מר איבו יו.

כשסר הנדל העמיד פנים שהוא היה חולה, ראסטי התבקש לסייע לפיטר סם עם קרונות הצפחות, ונאלץ לבצע משימת הצלה מאוחר יותר באותו היום כשפיטר סם נקלע לתאונה בשְׁפִיָה.

בעקבות שובו של סקארלווי, ראסטי הוחזר למשימות תחזוקה, אך נכנס למריבה עם דאנקן על זהירות על קטע מסילה "רע" דרומית לקרוס-ני-קרן. בעוד שבהתחלה הוא סירב לעזור לדאנקן ההַבלִי כשהוא ירד מהפסים, סקארלווי הזכיר לראסטי את אחריותו כלפי הנוסעים והוא יצא מיד, ולאחר מכן המציא את המריבה עם דאנקן. מאוחר יותר באותה השנה, ראסטי ומר יו נבחרו על מנת להדגים לצוות טלוויזיה כיצד הם תחזקו את הקו בקוורי סיידינג.

בשנת 1961 גילו ראסטי ומר יו קטע מסילה שנשטף דרומית למנהרה, והמסילה נסגרה לתקופה זמנית בזמן שהוא והפועלים תיקנו את הקו. לימים נכח בזמן שרנייאס שב סוף סוף הביתה.

ב-1964, הרחבת קו הרכבת המעגלי בלייקסייד נפתחה בטקס גדול בקוורי סיידינג. ראסטי התבקש להביא מבקרים לרגל האירוע.

ב-1984, היה ראסטי אחראי על פינוי ענפי עץ וייחורים אחרים, אשר נגזזו מן הקו על מנת לאפשר לנוסעים לראות טוב יותר.

ב-1995, הופקד ראסטי על רכבת קטל העשבים, עבודה שהוא לא אהב כיוון שהיא דרשה מהירויות איטיות. מאוחר יותר, קוטל העשבים גרם צרות לרנייאס, אשר לא יכל לאחוז חזק במסילות הרטובות והשמנוניות.

בסדרת הטלוויזיה

ראסטי תמיד היה קטר דיזל קטן ומועיל. בדרך כלל, ניתן היה לראות אותו מפנה קווים, ומבצע עבודות תחזוקה רכבתיות אחרות. בעונה הרביעית, עזר ראסטי להציל את סְטֶ‏‏פּני, אשר היה תקוע על מסילה צדדית במגרש גרוטאות במסילה האחרת, מלהפוך לגרוטאה. כשהסלע יצא ממקומו במחצבה, התחמק ראסטי בדוחק מהרס עצמו לאחר שנרדף על ידי הסלע הענק. יחד עם סקארלווי, רנייאס, ואליזבת, הוא הציל את רכבת סקארלווי מנטישה. פעם הציל ראסטי את דאנקן מליפול לתןך נהר מגשר ישָׁן. כיום, הוא עובד במחצבת ההרים הכחולים ולאורך רכבת סקארלווי, יחד עם קטרי המסילה הצרה האחרים.

חג המולד אחד, כשדאנקן התחיל להתלונן יותר מאי פעם, עלה לראסטי הרעיון לספר למפקח הרזה, אשר תכנן תוכנית. מאוחר יותר, ראסטי ראה את דאנקן מאבד את קור רוחו עם לוק, אשר חסם את המסילה מלפניו. אולם, כשדאנקן הצטער ועזר ללוק להמשיך בדרכו, ראסטי ראה זאת גם וסיפר למפקח הרזה.

אישיות

ראסטי הוא קטר דיזל קטן, אמין, צייתן וידידותי. ראסטי הוא עובד מסור, ולעתים מתחזק את המסילה, בעודו מבין ומכבד את חשיבות משימותיו. בנוסף, יש לו צופר דו-טוני ייחודי ביותר. ראסטי מיד מזכיר לאחרים דברים בהתייחס להתנהגות תקנית, בפרט לדאנקן, אשר תחילה חשד מאוד בדיזל הקטן. יש לו יחסי עבודה טובים במיוחד עם סקארלווי ועם פיטר סם. ראסטי הוא אכפתי, רגוע, ובעל חשיבה מהירה, ונכס יקר לרכבת סקארלווי.

מפרט טכני

אב טיפוס

ראסטי מבוסס על מידלנדר מרכבת טאליל'ין, קטר דיזל מתוצרת ראסטון את הורנסבי.

צביעה

ב"סדרת הרכבות" צבוע ראסטי שחור פחם עם פסים זהובים. בסדרת הטלוויזיה, הוא צבוע כתום עם פסים צהובים ועם כתב לבן.

ב-DVD "הדרך של תומס" מוצגת גרסה מאוירת מחדש של הסיפור "קרונות משא" במערכון של מר פרקינס. בגרסה זו צבוע ראסטי בכתום, בדומה לסדרת הטלוויזיה.

טריוויה

  • שגיאת המשכיות גדולה אירעה בשידורים המקוריים של העונה התשיעית בארצות הברית, בהם התייחס הקריין מייקל ברנדון אל ראסטי בלשון נקבה. ראסטי אמנם הוזכר במפורש בלשון זכר בספרים המקוריים, אך מעולם לא קיבל יחס במונחים מגדריים בסדרת הטלוויזיה באנגלית עד אז. אף על פי כן, שני הפרקים בהם נשמעה הטעות, "צפירות מלודיות" ו"דאנקן והמכרה הישָׁן", תוקנו בעבור הפצות ה-DVD שלהם על מנת שראסטי יוזכר בלשון זכר.
  • ראסטי נקרא על שמה של חברת "ראסטון את הורנסבי" (Ruston & Hornsby), ולא בשל צבעו הכתום (Rusty = "חלוד").
  • ראסטי עבר שינויים מעטים בסדרת הטלוויזיה, ובהם:
  • העונה החמישית:
  • פניו הוגדלו
  • העונה השתים עשרה:
  • פניו הוקטנו מעט
  • העונה השש עשרה:
  • פניו הוגדלו בחזרה
  • נוספו לו פתחי אוורור
  • נוספו לו מסמרים על תא הנהג
  • תושבתו נהייתה דומה יותר לשל אב טיפוסו
  • ראסטי הוא קטר המסילה הצרה היחיד שהופיע בארבעה ספיישלים; "קראו לכל הקטרים!", "התגלית הגדולה", "תעלומה בהרים הכחולים" ו"מלך המסילה" ("מלך רכבת הרכבת").
  • בעונה התשיעית קיבל ראסטי צופר דו-סולמי.

רכבת סקארלווי
סקארלווירנייאססר הנדלפיטר סםראסטידאנקןאייבו יודיוקפְרֶדדגם 5
ברטרםמייטי מקפרדילוּקפרוטאוס