תומספדיה
Advertisement
תומספדיה

רכבת ולזוורת'-סאדרי (באנגלית: Wellsworth and Suddery Railway; ראשי תיבות: W&SR) הייתה אחת משלוש מסילות הרכבת המקוריות ברוחב תקני בסודור. הרכבת נבנתה בשנת 1870 ופעלה עד 1914 כשהתמזגה להקמת הרכבת הצפון-מערבית.

היסטוריה

במקור נבנתה הרכבת בשנת 1870 בתור קו תעשייתי שעבר בין קרוסבי וסאדרי עם תחנת ביניים בוולזוורת'. את הקו הפעילו ארבעה קטרים בעלי מכלים וסידור גלגלים 0-6-0. בסופו של דבר התפתח קהל לקוחות משמעותי.

במקור קיוותה הרכבת להשתמש בסאדרי כנמל, אך אבנים מהפצצת טירת סאדרי גרמו להיווצרות מחסום שמנע את השימוש בה לספנות. כל ניסיון חפירה היה נגמר בכישלון יקר, כך שהרכבת התרחבה דרומה לאורך החוף לברנדאם בתחילת המאה העשרים בתקווה למזל טוב יותר בהקמת נמל שם. הרכבת בנתה מעגנים בברנדאם שזכו להערכה רבה מדייגים, אבל הניסיונות להקמת נמל לא צלחו והפרויקט ננטש בשנת 1909.

במקום זאת הסבה רכבת ולזוורת'-סאדרי את תשומת ליבה לטידמת' והחל משא ומתן עם הרכבת הקלה טידמת'-נאפפורד-אלזברידג' להיתר לשימוש בנמל ובזכויות הנסיעה כדי להגיע אליו. הושגה הסכמה על התנאים, מנהרת קרוסבי נכרתה לחבר בין שתי המסילות. החל משנת 1912, לקראת החוק שהיה מאגד אותן לרכבת טידמת'-ולזוורת'-סאדרי הופעלו שתי החברות כאחת על ידי ועדה משותפת. החוק מעולם לא עבר, מכיוון שבשנת 1914 פרצה מלחמת העולם הראשונה ואיתה הגיעה הקמת הרכבת הצפון-מערבית, שלתוכה התמזגו שתי המסילות כמו גם רכבת סודור-היבשת.

הקצה המזרחי של הרכבת בין ולזוורת' וסאדרי הורד לדרגת שלוחה ומוּכּר כיום בתור השלוחה של אדוארד, ואילו הקצה המערבי בין קרוסבי וולזוורת' נהיה לחלק מהקו הראשי של הצפון-מערבית.

קטרים

בלעדיים ל"סדרת הרכבות"

מסילות אחרות בְּסודור
"קנקני הקפה"קטרי המכלים של רכבת ולזוורת'-סאדריליידימייביסקטר משרד ההגנה
Advertisement