FANDOM

אם התכוונתם למשמעות אחרת, ראו תומס (פירושונים).

תומס (באנגלית: Thomas) הוא קטר קטן בצבע תכלת בעל מכלים צדדיים. תומס עובד ברכבת הצפון-מערבית ושימש תחילה כקטר עיתוק בתחנה הגדולה. עם זאת, הוא חָפַץ לצאת מן המגרש שלו ולראות את העולם. לאחר שעזר לחלץ את ג'יימס מתאונה קיבל תומס שני קרונות נוסעים נקביים בשמות אנני וקלרבל והופקד על תפעולה של שלוחת פרקוואר, שבה הוא עובד עד היום.

ביוגרפיה

תומס היה בין הקטרים הראשונים שהגיעו לרכבת הצפון-מערבית במאי 1915. הוא הגיע לסודור כקטר עיתוק בתחנת ויקרסטאון, שם הוא עסק בעיתוק קרונות בעבור הקטרים הגדולים כגון גורדון והנרי. תומס אהב לעשות להם תכסיסים, אבל גורדון החליט להתנקם בו וגרר אותו אל מחוץ לתחנה בעודו מחובר לרכבת. תומס נסחב ברחבי סודור במהירויות גבוהות והתעייף, ונשבע לחדול מלהתחצף לגורדון.

פעם אחת רצה להוביל רכבת נוסעים משלו בדומה לגורדון, דבר שבידר את שאר הקטרים. הוא קיבל הזדמנות לכך כאשר הנרי "חלה" והרכבת נותרה בלי אף אחד שיוביל אותה. עם זאת גרמה התרגשותו של תומס לכך שהשאיר את הרכבת ואת הנוסעים מאחוריו בטעות, בחושבו שהוא הצליח להוביל אותה. הוא הפנים את טעותו וחזר לקחת את הרכבת. אלא שהקטרים צחקו ממנו, ותומס רצה לראות את העולם.

אדוארד ריחם על תומס והציע להחליפו בעיתוק קרונות משא, כאשר תומס הוביל עבורו רכבת משא לוולזוורת'. הקרונות הטורדניים דחפו אותו למסילה צדדית במורד גבעת גורדון. לאחר תקרית זו נשלח תומס לוולזוורת' כדי ללמוד את הכללים. יום אחד הגיע תומס לעזרתו של ג'יימס כשהשני יצא מכלל שליטה ונפל לתוך שדה. כתגמול על מעשו הגדול והמהיר הבטיח לו המפקח השמן שלוחה נפרדת לעצמו.

תומס החל אז לנהל את שלוחתו עם שני קרונותיו החדשים אנני וקלרבל, שאותן החל לאהוב מאוד. עד מהרה החל לטעון ששלוחתו הייתה החלק החשוב ביותר ברשת הרכבות, ולא חדל מלהזכיר זאת לקטרים הגדולים. תומס עבר הרפתקאות רבות בשלוחה החדשה. הוא פגש חברים, שכח את הכרטיסן מאחוריו, צבר דגים במכלי המים, נתקע בשלג והתחרה כנגד בֶּרטי האוטובוס במירוץ מפורסם.

המצב היה אחרת בקו הראשי. גורדון, הנרי וג'יימס זעפו וסירבו להשיג קרונות נוסעים ומשא בעצמם. המפקח השמן ביקש מתומס לתפעל את הקו הראשי לצד אדוארד במהלך שביתת הקטרים הגדולים. מאוחר יותר רכש המפקח השמן את פרסי כדי למלא את מקומו של תומס בתפקידיו הקודמים. פרסי הפך לידידו הטוב ביותר של תומס. תומס נאבק בחוק לאחר שהואשם בנסיעה ממחצבת פרקוואר ללא מגינים או לוחות צדדיים. בעיה זו נפתרה כשטובי והנרייטה הגיעו לסודור לסיוע בשלוחה. עם הגיעו של דאק נשלח פרסי לקו של תומס בתור קטר משא.

תומס החל להתרברב כשהאמין למחמאה שנתן לו נהגו. בוקר אחד, הוא מצא את עצמו נוסע לבדו כשמנקה פזיז שיבש את מערכותיו בטעות. בעקבות כך התנגש בביתו של מנהל תחנה והרס את ארוחת הבוקר של משפחתו. המפקח השמן שלח את תומס לתיקונים, ודייזי נאלצה לבצע את עבודותיו באותה תקופה. הוא חזר לאחר כמה שבועות, ובדיוק בזמן כדי להחליף את פרסי, שנקלע למצב מסוכן עם קרונות משא.

תומס התחיל להתפאר מצבעו הכחול הבוהק, דבר שהרגיז את פרסי ואת טובי עד מאוד. מאוחר יותר התלכלך צבעו של תומס כשפרסי גרם למתקן העמסה לפרוק עליו פחם בטעות. תומס ופרסי פצחו במריבה; טובי מצא בכך בדיחה נהדרת. פרסי נקלע לתאונה עם פחם ותומס חשב שפרסי למד לקח, אך פרסי שוב התחיל להציק לתומס. סוף-סוף התנצל תומס והשניים שוב התיידדו.

תומס התגבר על מכשולים רבים ועבר הרפתקאות רבות לאורך השנים. הוא גילה את העיר העתיקה גרייט ווטרטון, סייע לשפץ את הירו, עָבַד יחד עם קטרי הדיזל ופגש חברים חדשים על הדרך. תומס עדיין חוצפני מאחר שכך הוא רגיל להתנהג, אך הוא תמיד שואף להיות קטר רב-תועלת ומעודד את כולם להיות בהתאם.

מפרט טכני

אב טיפוס

תומס מבוסס על קטרי המכלים מסדרת E2 בעלי סידור הגלגלים 0-6-0T, שנבנו עבור רכבת לונדון-ברייטון-החוף הדרומי בין השנים 1913 ו-1916. ככל הנראה, תומס הוא מבין האחרונים שנבנו, היות ורק לקטרים אלה היו מכלים מוארכים כפי שיש לו, ושיפועים קטנים במדרך מלפנים ומאחור. קטרי E2 נכנסו לשירות בשנת 1915 והחליפו את קטרי E1 הראשוניים שנגרטו. לחמשת הקטרים האחרונים מתוך העשרה שנבנו היו מכלים צדדים מוארכים על מנת להגדיל את כמות המים, אבל לכל קטרים אלה היו שתי בוכנות פנימיות וגלגלי הנעה בקוטר 4 רגל ו-6 אינץ'.

לאחר שנות שימוש רבות עבדו כל קטרי E2 של בילינטון, הן המקוריים והן המשודרגים, בפעם האחרונה בנמל סאות'המפטון וכולם נגרטו בשנת 1963. השניים האחרונים ביותר היו מס' 31204 ו-31209, והשני היה בן הסדרה האחרונה.

לתומס יש כיסויי גלגלים מעל לסרן הקדמי, שלא היו קיימים אצל הקטרים המקוריים מסדרת E2.

צביעה

תומס צבוע בצביעת התכלת של הרכבת הצפון-מערבית עם פסים אדומים וצהובים ועם המספר 1 בצהוב עם מסגרת אדומה על צידי מכלי המים שלו.

כשתומס הגיע לראשונה לסודור בסדרת הטלוויזיה היה צבעו טורקיז עם פסים לבנים. על מכליו היו ראשי התיבות LBSC בצהוב עם מסגרת אדומה והמספר "70" באותם צבעים על צידי תא הפחם.

בשלוש העונות הראשונות של סדרת הטלוויזיה היה לתומס מלבן אדום על אחוריו. אולם, במחצית השנייה של העונה השלישית הוסר המלבן עקב סיבות לא ידועות. המלבן האדום הוחזר החל מהסרט הקצר "ההרפתקה מתחילה".

טריוויה

  • תומס הוא הקטר הראשון שקיבל מספר. אולם, בסרט הקצר "ההרפתקה מתחילה" ניתן לו המספר 1 כדי להחליף את קודמו, גלין, קטר "קנקן קפה" מהשלוחות.
  • תומס הופיע בסינגל "ילדים נזקקים", בו דובב על ידי רינגו סטאר.
  • כריסטופר אודרי איבד את דגם הצעצוע המקורי של תומס כשטייל בארצות הברית, אם כי הדגם נוצר מחדש בעבור קידומון לכבוד השנה ה-70 לזיכיון בשנת 2015.
  • בספיישל "יום הדיזלים" נחשף כי נהגו של תומס עונה לשם בוב.
  • בניגוד לספרי "סדרת הרכבות" היה תומס הדמות הראשונה שהופיעה בסדרת הטלוויזיה.
  • במהלך הסדרה נהיו גבותיו של תומס גדולות ועבות יותר.
  • מספרו של תומס ברכבת לונדון-ברייטון-החוף הדרומי על פי "ההרפתקה מתחילה" (מס' 70) למעשה היה שייך לקטר בשם "פּוֹפּלָר" (Poplar) מסדרת AI, אליה שייכים גם סְטֶפּני ובוקסיל. נכון להיום שמור הקטר בעל מספר זה ברכבת קנט-מזרח סאסקס. המספר 70 מסמל גם 70 שנה לזיכיון "תומס הקטר וחברים".

הרכבת הצפון-מערבית
ביל ובןהארוויאמיליפרגוסארתורמרדוקמוֹלינווילרוזיויףביליסטנליהאנקפלורהויקטורצ'ארליבַּאש ודאשפרדיננדסקראףבלפורטרטימותימריוןגליןראייןרֶבֶּקהניהסונידיזלמייביסדרקדיזל 10ארי ובֶּרטסולטידניסדֶןדארטסידניפקסטוןנורמןפיליפהוגופליןוינסטוןסטפורד